Novinky

 

Tisková zpráva ze dne 23. 7. 2023

Adam Ťoupalík dokonal hattrick. Potřetí za sebou ovládl Brno – Mikulov – Brno

Závod Brno – Mikulov – Brno nepoznal ve své moderní historii jiného vítěze než Adama Ťoupalíka. Český klasikář vyhrál také 3. ročník této obnovené jednorázovky, tentokrát si v dramatickém dojezdu poradil s Maciejem Paterskim a Mártonem Dinou. 

Letošní ročník v mnohém připomínal závody z předchozích dvou let. Rozhodovalo se až v posledních dvou stoupáních a celý závodní den byl plný akce. Pětadvacet minut po poledni se peloton 154 cyklistů vydal z velodromu pořádajícího klubu Favorit Brno směrem k ostrému startu na okraji Brna. V horkém a větrném počasí to byl pro všechny účastníky náročný den.

Potřetí za sebou vyhrál Adam Ťoupalík. © 2023 Jan Brychta / TJ Favorit Brno

Kukrle se zapojil do dlouhého úniku 

V protivětru na cestě do Mikulova unikl nejdříve Nizozemec Jacob Buijk z celku Universe Cycling, ale byl brzo dostižen a další pokus trojice uprchlíků byl nadějnější. Martin Kohout (Regionální tým Příbram), Ádám Pápai (Lotus Team) a Amit Keinan (Izrael) si nejdříve nevytvořili velký náskok, pomoci jim musel Jan Ryba (Sparta Praha) a přidal se taky Nizozemec Jarri Stravers (Universe Cycling). 

Pětice to v tomto složení dotáhla do stoupání v Pavlově, kde se k nim přidal také bývalý český mistr Michael Kukrle (Felbermayr Simplon Wels). Ten měl na vývoj závodu velký vliv, protože po jeho připojení se k úniku narostl odstup mezi vedoucí skupinou a pelotonem až na téměř 4 minuty. 

V silném větru se peloton občas natáhl a potrhal, ale žádné velké dělení se nekonalo. Všichni uprchlíci byli dostiženi ještě před závěrečnými 60 kilometry závodu, před nájezdem do stoupání za Dolními Kounicemi. Další pokusy o únik měly velmi krátkou životnost, rozhodovat se mělo až v těch nejtěžších kopcích v okolí Brna.

Michael Kukrle strávil většinu závodu v úniku a vydržel s nejlepšími až do úplného závěru. © 2023 Jaroslav Svoboda / TJ Favorit Brno

Výjezd z Dolních Kounic se nejel na plný plyn, až v následujícím stoupání Hlína se peloton roztrhal. A mohl za to především tým Felbermayr Simplon Wels, který v úvodní pasáži s maximem okolo 15 % nastolil tak vysoké tempo, že na čele zůstala jen malá skupina, kde však nechyběl obhájce vítězství Adam Ťoupalík z Elkov Kasper. 

Emanuel Zangerle byl nejaktivnější v závěru Brno-Mikulov-Brno. © 2023 Jaroslav Svoboda / TJ Favorit Brno

Právě závodníci Elkovu převzali iniciativu před vrcholem Hlíny, ale nikdo jim nechtěl pomoci a vedoucí skupina se ještě o několik jmen rozrostla. Elkov Kasper měl vpředu kromě Ťoupalíka také Michaela Boroše a Jana Bártu, kteří byli ochotni pro svého lídra tvrdě pracovat. Konkurenční ATT Investments měl na čele závodu dokonce čtyři jezdce – Jakuba Otrubu, Tomáše Jakoubka, Karla Camrdu a lídra Mártona Dinu.

Jakub Otruba opět odvedl obrovské množství práce. © 2023 Jaroslav Svoboda / TJ Favorit Brno

Za Zangelerem musely spojit síly týmy Elkov Kasper a ATT Investments. Nejvíce práce odvedl Otruba, zapojili se také Bárta a Boroš. Před stoupáním k automotodromu byli v čelní skupině hned čtyři jezdci ATT Investments (Otruba, Jakoubek, Camrda a Dina), ale pouze dva z Elkovu (Ťoupalík a Boroš), Bárta odpadl. 

Tyto závodníky doplnili ještě Martin Voltr (RRK Group-Pierre Baguette-Benzinol), Maciej Paterski, Jakub Kaczmarek, Piotr Brozyna (Voster ATS), Šimon Vaníček (ČEZ Cyklo Team Tábor), Tobiasz Pawlak a Marcin Budzinski (HRE Mazowsze Serce Polski).

Adam Ťoupalík je na Špilberku jednoduše neporazitelný. © 2023 Jaroslav Svoboda / TJ Favorit Brno

Rozhodl až Špilberk 

Otruba s Borošem odskočili ze skupiny ve sjezdu v Žebětíně a pokusili se malého náskoku využít. Ačkoliv oba měli především týmové úkoly, před stoupáním do Kohoutovic donutili pracovat polské závodníky a aktivního Voltra. Otruba s Borošem byli dostiženi a skupina byla opět pohromadě a vydržela tak až do předposledního stoupání na Žlutý kopec. 

Zde se skupina definitivně rozdělila, v 10% stoupání zaútočil Budzinski, ale Ťoupalíka, Paterského a Diny se nezbavil. V rychlém sjezdu ze Žlutého kopce to Budzinski zkusil ještě jednou, do cílového stoupání na hrad Špilberk najížděl jako první, ale rychle mu došly síly. Naopak Ťoupalík a Paterski svedli dlouhý a hodně tvrdý souboj. Ťoupalík byl ve strmém a technicky náročném finiši nakonec nejlepší, stejně jako v předchozích dvou letech a potřetí v řadě mohl zvednout ruce nad hlavu. Zkušený Paterski skončil druhý a pro třetí místo si dojel Maďar Dina. Ve všech třech ročních Brno-Mikulov-Brno, si tým ATT Investments připsal třetí místo. 

Brozyna projel cílem na pátém místě už s větším odstupem a zbytek první desítky vyplnili čeští cyklisté, šestý byl Jakoubek a za ním dojeli Kukrle, Voltr, Camrda a Boroš.

Stupně vítězů: zleva Polák Maciej Paterski, Čech Adam Ťoupalík a Maďar Márton Dina. © 2023 Jaroslav Svoboda / TJ Favorit Brno


 

Tisková zpáva ze dne 21. 7. 2023

28 týmů z celého světa se postaví na start 3. ročníku Brno – Mikulov – Brno

Téměř tři desítky týmů mezinárodního složení můžeme očekávat na startu nedělního závodu Brno – Mikulov – Brno. V závodě zařazeném do série Visegrad 4 Bicycle Race samozřejmě nesmí chybět české, slovenské, polské a maďarské sestavy, ale v akci uvidíme i americké celky, izraelský národní tým a další.

Brno – Mikulov – Brno je také závodem Českého poháru ŠKODA CUP, proto mezi vybranými týmy nechybí celkem osm českých sestav. Vítězství z prvních dvou ročníků obhajuje tým Elkov Kasper a jejich lídr Adam Ťoupalík. Mezi velké favority patří díky své výbušnosti také letos, ale konkurence je rok od roku větší, rozhodně to proto nebude mít snadné. Ťoupalíka doplní zkušení týmoví kolegové Jan Bárta, exmistr republiky na silnici Štěpán Zahálka, mistr republiky v cyklokrosu Michael Boroš a mladíci Daniel Mráz a Brňan Štěpán Telecký.

Početné startovní pole bude čítat přes 160 závodníků z více než 20 států světa. © 2021 Jaroslav Svoboda / TJ Favorit Brno

Špičkovou sestavu s Jakubem Otrubou a Danielem Turkem v čele postaví ATT Investments. Turek dojel v roce 2021 na druhém místě. Nebezpečný bude také Maďar Márton Dina. ATT Investments byl v obou předchozích ročnících třetí, před dvěma lety zásluhou Karla Camrdy a loni díky Janu Kašparovi, oba jsou připraveni i letos. Šestým do party je Tomáš Jakoubek.

V obou ročnících patřili mezi hlavní protagonisty polští cyklisté a to především z týmů HRE Mazowsze Serce Polski a Voster ATS. Jakub Kaczmarek z HRE Mazowsze byl loni jedním z nejaktivnějších, zaútočil ve výjezdu na Žlutý kopec a dokončil na druhém místě za Ťoupalíkem. V sestavě Vosteru je nejznámnějším jménem Maciej Paterski, účastník Giro di Italia, vítěz jarní klasiky Velká Bíteš – Brno – Velká Bíteš a jeden z nejzkušenějších závodníků v celém startovním poli.

Nepochybně zajímavá je účast národního týmu Izraele a především start Itamara Einhorna. Současný izraelský šampión je členem Pro Teamu Israel – Premier Tech a vynikajícím sprinterem, v kopcovitém profilu závodu však mezi favority nepatří.

Mezi největší hvězdy na startu se řadí Adam Hansen, mnohonásobný účastník Tour de France, Giro di Italia i španělské Vulety. © 2022 Patrik Pátek / TJ Favorit Brno

Od našich jižních sousedů přijedou dva silné týmy. Za Felbermayr Simplon Wels se ke startu postaví i Čech Michael Kukrle, australský cyklista Adam Hansen, rekordman v počtu absolvovaných Grand Tour v řadě za sebou, bude naopak ozdobou týmu WSA KTM Graz.

Na 188 kilometrů dlouhou trať vyslaly své mladé talenty také tři velké profesionální týmy, poprvé se představí EF Education NIPPO s Jakubem Ťoupalíkem a Novo Nordisk. Do Brna se pravidelně vrací italský celek Friuli ASD, který slouží jako farma týmu Bahrain Victorious. Jejich jedenadvacetiletý závodník Ital Davide De Cassan je skvělý vrchař a letos patří k nejlepším v kategorii U23. Loni se pokoušel o dlouhý únik ještě před nájezdem do posledních 60 kilometrů. Pokud bude letos více šetřit silami, rozhodně patří k favoritům.

Loni se pustil italský závodník Davide De Cassan do dlouhého úniku, letos by se mohl řadit k favoritům. © 2022 Markéta Navrátilová / TJ Favorit Brno

Seznam přihlášených týmů:

AC Sparta Praha, ATT Investments, ČEZ Cyklo Team Tábor, Elkov Kasper, Forman profiq Cinelli, Regionální tým Příbram, TJ Favorit Brno, TUFO Pardus Prostějov (všichni Česko), Santic Wibatech (Německo), Epronex Bike Hungary, Lotus Team Sportegyesület (Maďarsko), Izraelský národní tým, Cycling Team Friuli ASD (Itálie), Stichting Universe Cycling Team (Nizozemsko), HRE Mazowsze Serce Polski, Lubelskie Perla Polski, Luks Trójka Piaseczno, TC Chrobry Głogów/Scott, Voster ATS Team (všichni Polsko), Felbermayr Simplon Wels, WSA KTM Grac p/b Leomo (oba Rakousko), CLN Cycling (Svýcarsko), Dukla Banská Bystrica, Region Bratislava, Region Trenčín, RRK group Pierre Baguette Benzinol (všichni Slovensko), EF Education NIPPO Development, Team Novo Nordisk Development (oba USA)

 


 

Tisková zpráva ze dne 19. 7. 2023

Jedenáct stoupání rozhodne 3. ročník Brno – Mikulov – Brno

Pouze čtyři dny zbývají do startu 3. ročníku jednorázového závodu Brno – Mikulov – Brno. Závodit se bude na osvědčené trati s mnoha stoupáními. BMB svým profilem připomíná slavné ardenské klasiky, zejména v závěrečných 60 kilometrech.

Pořadatelé českého dílu seriálu Visegrad 4 Bicycle Race se rozhodli neměnit osvědčenou a atraktivní trať, opět se tedy bude závodit mezi Brnem a Mikulovem a rozhodující okamžiky by mělo přinést devět krátkých stoupání od 130. kilometru až do cíle. „Kromě několika menších změn je trať závodu stejná jako v prvním ročníku v roce 2021. Myslím, že už tehdy jsme našli ideální rovnováhu mezi rychlým startem závodu na větrných rovinách při cestě do Mikulova a těžkým kopcovitým závěrem v okolí Brna,“ říká Josef Vaishar z pořádajícího klubu TJ Favorit Brno.

Slavnostní start se odehraje na brněnském velodromu, který je se svou historií od roku 1889 nejstarším velodromem na světě. © 2021 Jaroslav Svoboda / TJ Favorit Brno

Ze slavnostního startu na brněnském velodromu vyrazí početný peloton v mezinárodním složení na osmikilometrovou cestu přes Brno směrem k ostrému startu v Ostopovicích. A hned po pár kilometrech začnou cyklisté stoupat na první kopec v Ořechově. Další důležitý výjezd je až na 60. kilometru v Pavlově. Zde se peloton v předchozích ročnících pokaždé roztrhal, ale následujících 70 kilometrů je opět po rovině, takže skupiny a jednotlivci mají dost času se spojit a také občerstvit před náročným finišem.

„Zvažovali jsme, že závod natáhneme na úzké a technické silnice v okolí Mikulova, ale nakonec se držíme původní trati, peloton by tedy měl vydržet pohromadě až do Dolních Kounic, kde začne boj o vítězství,“ dodává Vaishar.

Z Dolních Kounic cyklisté vyjedou na dvoukilometrové stoupání, rychle spadnou dolů a okamžitě začnou stoupat na nejtěžší výjezd přes obec Hlína na Hlínský kopec, který má v prvních stovkách metrů až 15 %. A neodpočinou si ani v dalších kilometrech, po výjezdech do Ořechova, Omic a na Kývalku, kde se trať stočí směrem k Brnu. V kopci k automotodromu už v minulých letech útočili velcí favorité. Je to totiž nejdelší stoupání závodu, měří 2900 metrů a za vrcholem je rychlý sjezd po nově opravené silnici do Žebětína.

Video průlet trasou závodu včetně profilů jednotlivých stoupání.

1,4 kilometru dlouhý výjezd do Kohoutovic je fanouškům cyklistiky dobře známý z jarní klasiky Velká Bíteš – Brno – Velká Bíteš a pamětníci si Kohoutovice možná pamatují také z mistrovství republiky v roce 2007. Loni zde útočili polští cyklisté Marcin Budzinski a Jakub Kaczmarek, jejich útok zachytil pouze obhájce vítězství Adam Ťoupalík.

Po sjezdu do vilové čtvrti Pisárky už není na co čekat. Kilometr dlouhý deseti procentní výjezd na Žlutý kopec je ideální příležitostí k finálnímu útoku. V roce 2021 zde Ťoupalík rozhodl o svém prvním vítězství, loni pouze reagoval na útok Kaczmarka, udržel se a v posledních stovkách metrů, ve strmém výjezdu na hrad Špilberk Poláka utrhl a připsal si druhý triumf v řadě. Cílové stoupání na Špilberk je jedenáctý kopec na trati závodu, který tak připomíná známé ardenské klasiky, či Amstel Gold Race.

Sledovat průběh letošního 3. ročníku Brno – Mikulov – Brno bude možné nejenom přímo u trati, ale také v internetovém vysílání České televize a v komentované fotoreportáži na webu RoadCycling.cz.

Autorem plakátu je opět brněnský malíř Tom Havlásek. © 2023 Josef Vaishar / TJ Favorit Brno

Stejně jako v loňském roce, i letos jednorázový závod Brno – Mikulov – Brno představuje plakát z dílny výtvarníka Toma Havláska. Zatímco loni plakát znázorňoval anonymního cyklistu se siluetami mikulovských a brněnských dominant, letos za cyklistou hraje prim Svatý kopeček se zvonicí a kaplí Svatého Šebestiána.

Tom Havlásek má se sportovní tématikou bohaté zkušenosti, především ze světa motorismu. Sám však na kole jezdí a o cyklistiku se zajímá. „Cyklistiku mám rád, sleduji ji a mám sbírku starých kol. Cyklistické motivy jsem už maloval a plakát je vždy zpestření mé tvorby, takže plakáty na různé akce dělám s radostí,“ svěřil se Tom Havlásek už v loňském roce.

„Plakát ztvárňuji většinou na papír, zatímco obrazy maluji na plátno. U plakátů není třeba si hrát s detailem, cítím to tak, že plakát by měl být jednoduchý a srozumitelný na první pohled,“ vysvětluje autor.

Na letošním plakátu pro obnovenou českou silniční klasiku Brno-Mikulov-Brno vidíme cyklistu s vrcholem Svatý kopeček v pozadí. Tento 363 metry vysoký kopec patřící do Pavlovských vrchů je slavnou dominantou nad historickým městem Mikulov. Panoráma se Svatým kopečkem je pro Mikulov a celou jižní Moravu typické.

Tom Havlásek stoupání v okolí Brna dobře zná z projížděk na kole a ve svém kabrioletu a fanoušků doporučuje navštívit stoupání v Pavlově, mimořádně strmý výjezd na Hlínu, serpentiny v Omicích či v Ostrovačicích a samozřejmě cílový dojezd na Špilberku.

Plakát k závodu Brno – Mikulov – Brno 2023. © graficky upravil Jan Brychta / TJ Favorit Brno

Plakát k letošnímu 3. ročníku závodu Brno – Mikulov – Brno je také možné vyhrát a to v podobě jednoho výtisku limitované edice pouhých deseti grafických listů, vlastnoručně podepsaných nejenom autorem, ale také vítězem letošního ročníku Brno-Mikulov-Brno. Plakát s pořadovým číslem jedna dostane sám vítěz.

Soutěžit je možné na facebookovém a instagramovém účtu rádia Hitrádio City Brno, které se stalo mediálním partnerem nejenom této akce, ale všech významných akcí, které TJ Favorit Brno v letošním roce pořádá.


 

Tisková zpráva ze dne 3. 7. 2023

3. ročník Brno – Mikulov – Brno se koná 23. července 2023

Již potřetí se závodníci z celého světa sejdou na startu obnovené silniční klasiky Brno – Mikulov – Brno. Závod UCI Europe Tour kategorie 1.2  je zařazen do seriálu Visegrad 4 Bicycle Races a Českého poháru ŠKODA CUP. Opět se bude závodit na náročné kopcovité trati na silnicích jižní Moravy s dojezdem na hradě Špilberk v samotném centru Brna.

Letošní ročník se pojede v neděli 23. července, jen pár dní před startem etapového závodu Czech Tour. Pořadatelé zvolili nový termín závodu, aby více vyhovoval potřebám zahraničních týmů, kterých se na BMB chystá hned několik. Zároveň se však jedná o další závodu České poháru ŠKODA CUP, takže chybět samozřejmě nebude ani kompletní česká špička.

Dojezd do atraktivních historických kulis hradu nenabízí žádný jiný závod na našem území. © 2021 Jaroslav Svoboda / TJ Favorit Brno

Oproti předchozím dvěma ročníkům se letošní závod liší jen minimálně. „Museli jsme udělat malé změny v některých úsecích tratě kvůli dopravním omezením, ale ty nijak nezasáhnou do vývoje závodu,“ říká Josef Vaishar, zástupce pořádajícího Favoritu Brno. „Opět se začne na domácím brněnském velodromu, ostrý start bude v Ostopovicích a peloton se vydá na jih do Mikulova. První polovina závodu je převážně rovinatá, v loňském roce absolvovali závodníci tuto část rychlostním průměrem přes 47 kilometrů za hodinu. Peloton se však může trhat na větru a také ve stoupání do Pavlova.“

Po průjezdu Mikulovem se cyklisté začnou vracet směrem k Brnu a v Dolních Kounicích, 60 kilometrů před cílem, začne nejtěžší část celého závodu. „Do cíle odtud zbývá devět strmých stoupání, v předchozích ročnících se peloton nadělil na malé skupiny a jednotlivce, ale o vítězi se rozhodlo až v úplném závěru v ulicích Brna, ve výjezdu na Žlutý kopec a na Špilberk,“ pokračuje Vaishar.

Mapa závodu 2023. © Procyclingmaps

Právě mimořádně těžké stoupání rezidenční čtvrtí na Žlutý kopec a samotný dojezd na brněnské dominantě je nejatraktivnější částí celého závodu. Konec závodu je ideální pro výbušné, ale kvůli náročnosti tratě, lehké závodníky. Oba předchozí ročníky vyhrál Adam Ťoupalík, v roce 2021 rozhodl už ve Žlutém kopci, loni až ve strmém a technicky náročném dojezdu na Špilberk.

Závod měří necelých 190 kilometrů s převýšením 2300 metrů, z toho 1300 metrů až v posledních 60 kilometrech. „Opět očekáváme atraktivní průběh a hodně útoků ve všech stoupáních v závěru a souboj o vítězství do posledních metrů,“ dodává Vaishar.

Neutrální start závodu na velodromu je naplánován na 12:25 a cíl na dělovém bastionu na hradě Špilberk se očekává okolo 17. hodiny odpoledne.

Také v letošním roce převzali nad závodem záštitu primátorka města Brna JUDr. Markéta Vaňková a hejtman Jihomoravského kraje Mgr. Jan Grolich.


 

Tisková zpráva ze dne 9. 7. 2022

Adam Ťoupalík obhájil vítězství na Brno – Mikulov – Brno

Adam Ťoupalík byl opět nejlepší v obnovené české klasice Brno – Mikulov – Brno. Tentokrát to však měl o dost těžší, o svém triumfu v českém dílu série Visegrad 4 rozhodl až ve strmém klasikářském dojezdu na Špilberku. Největším soupeřem mu byl Polák Jakub Kaczmarek, na třetí místě skončil další Čech Jan Kašpar.

Adam Ťoupalík vítězí v závodě Brno – Mikulov – Brno. © Patrik Pátek / TJ Favorit Brno

190 kilometrů dlouhá jednorázovka byla mimořádně rychlá hned od startu. V úvodních rovinatých pasážích po větru se neustále útočilo a brzo vznikl velký únik 20 jezdců, kde nechyběl obhájce vítězství Adam Ťoupalík, jeho týmoví kolegové z Elkov Kasper a také ostatní favorité a mimo jiné i Adam Hansen z rakouského WSA KTM Graz p/b LEOMO. 

Skupina najela na čele závodu do prvního velkého stoupání v Pavlově a právě zde se dopředu dotáhli další závodníci. Následoval průjezd Mikulovem a cyklisté zpomalili při návratu zpět do Brna. Po velmi rychlém úvodu bylo potřeba se občerstvit a načerpat síly před kopcovitým závěrem závodu. Ovšem i na rovinách v protivětru se útočilo. Hodně aktivní byl Richard Habermann z pražské Sparty, zkoušeli to také polští jezdci z několika týmů, ale nakonec se do sólového úniku vydal Ital Davide De Cassan z týmu Friuli ASD. 

Davide De Cassan v dlouhém sólovém úniku. © Patrik Pátek / TJ Favorit Brno

Za De Cassanem se rozhodl vyrazit další sólista Pawel Szostka ze Santic – Wibatech a v malém pelotonu začali pracovat jezdci Elkov Kasper pracující pro Adama Ťoupalíka. De Cassan najel do závěrečných 60 kilometrů s dobrým náskokem 2:30 před pelotonem, zatímco Szostka byl brzo dostižen.

Italský cyklista jako první vyjel nejtěžší stoupání Hlína a pokračoval sám do ořechovského kopce. Zde zvýšil tempo hlavní skupiny tým Elkov Kasper, konkrétně Jakub Otruba. De Cassan se sice snažil a podal velmi dobrý výkon, ale proti Elkovu neměl šanci. Český tým byl sice oslabený nemocemi několika závodníků, přesto se rozhodl vzít vývoj závodu pod vlastní kontrolu a ve stoupání do obce Omice Itala dojel.

Jakub Otruba odvedl obrovské množství práce pro pozdějšího vítěze. © Patrik Pátek / TJ Favorit Brno

V první skupině měl Elkov Kasper čtyři jezdce, ale většina práce byla na Otrubovi. Dlouhé kilometry držel vysoké tempo skupiny 35 jezdců a síly za ním šetřil Ťoupalík a soupeři z ATT Investments a polských celků. Otruba předváděl excelentní výkon, jako poslední pomocník Adama Ťoupalíka stále šlapal na čele skupiny i ve stoupání k Automotodromu a likvidoval pokusy soupeřů o únik. Pracovat vydržel až do kohoutovického kopce, kde zaútočil Marcin Budzinski z týmu HRE Mazowsze Serce Polski.

Budzinského se udrželi jen týmový kolega Jakub Kaczmarek a Ťoupalík. Tento nástup byl pro vývoj závodu rozhodující. Budzinski, Kaczmarek a Ťoupalík rychle sjeli z Kohoutovic do Pisárek a udrželi za sebou skupinu šesti závodníků. 

Budzinski pracoval pro svého krajana a týmového kolegu, ve Žlutém kopci připravil Jakubu Kaczmarkovi útok a vystoupil si. Kaczmarkův nástup byl tvrdý, Ťoupalík ze sebe musel vydat všechno, aby se udržel. Do cílového výjezdu na Špilberk najel na první pozici Kaczmarek, ovšem český cyklista věděl, kde nastoupit. Bylo to hned na začátku cílového dojezdu, ve velmi strmé pasáži. 

Tři nejlepší jezdci 2. ročníku Brno – Mikulov – Brno. © Patrik Pátek / TJ Favorit Brno

Kaczmarek chvíli vzdoroval, jenže výbušný Ťoupalík byl silnější a dojel si pro druhý triumf v řadě. Kaczmarek projel cílem na druhém místě a s malou ztrátou finišovali ostatní, z nichž byl nejlepší Jan Kašpar z ATT Investments. Povedený závod pro české kontinentální týmy završil pátým místem Michal Schuran. Mezi jezdce ATT Investments se vmáčknul Polák Pawel Cieslik (Voster ATS).

Výsledky závodu Brno - Mikulov - Brno 2022


 

Tisková zpráva z 8. 7. 2022

Průlet tratí závodu Brno – Mikulov – Brno

Kde se rozhodne letošní ročník Brno – Mikulov – Brno? V loňském roce se peloton roztrhal v závěrečných stoupáních nedaleko Brna a finální útok si Adam Ťoupalík schoval na předposlední výjezd na Žlutý kopec, v Masarykově čtvrti v centru Brna. Ale tomuto ostrému stoupání předchází několik podobně náročných kopců. 

Brno – Mikulov – Brno, závod zařazený do série Visegrad 4, se v současné podobě pojede teprve podruhé, ale loňští účastníci moc dobře vědí, že je dobré ušetřit síly na závěrečných 60 kilometrů. Neutralizovaný start závodu bude na brněnském velodromu, odkud se cyklisté přesunou na ostrý start v Ostopovicích a zanedlouho začnou stoupat na první kopec v Ořechově. 1300 metrů dlouhé stoupání s průměrem 5,6 % není pro vývoj závodu příliš významné, ale ubere závodníkům trochu sil.

Video průletu tratí závodu si můžete prohlédnout po kliknutí na obrázek.© Josef Vaishar / TJ Favorit Brno pomocí aplikace Relive

Loni se velmi aktivně závodilo na rovinách v úvodu závodu a někteří to odnesli v náročném závěru. Další důležitý výjezd je až na Pálavě. Výjezd na Pavlov je dlouhý 2 kilometry a má v průměru 7,7 %. Zde se peloton nepochybně natáhne a zmenší. Ale do dalších kopců je ještě daleko, Pavlov začíná na 58. kilometru závodu a následuje další rovinatá část závodu při návratu na sever. Z Pavlova cyklisté klesnou do Mikulova, projedou centrem města a okolo Novomlýnských nádrží se začnou vracet zpět k Brnu.

Rozhodující závěrečnou část závodu zahájí stoupání v Dolních Kounicích. V této historicky významné obci, na 128. kilometru závodu, leží 2 kilometry dlouhé stoupání s průměrem 6,6 %, následuje rychlý sjezd a hned poté nájezd do nejtěžšího stoupání Hlína (2,1 km, 7,2 %). Prvních 500 metrů Hlíny má dokonce 12,7 %.

Závod se z Hlíny vrátí do Ořechova, kde končilo první stoupání závodu. Zde se letošní trasa liší od předchozího ročníku. Před Ořechovem cyklisté zdolají nepravidelné stoupání na úzké vedlejší silnici, připomínající silnice v Belgii a Nizozemsku. Za Ořechovem následuje sjezd, krátký rovinatý úsek a 1800 metrů dlouhý kopec do Omic (5,2 %).

Na 165. kilometru leží nenápadný, ale nepříjemný rovný výjezd Popůvky (1,8 km, 4,7 %). Před Ostrovačicemi závod odbočí doprava a na řadě je stoupání k Automotodromu (2,3 km, 4,8 %). Do cíle odtud zbývá jen 26 kilometrů, takže už loni se tu závodilo naplno. Ale to rozhodně není konec všech stoupání, protože po sjezdu do Žebětína je na řadě Kohoutovický kopec, stoupání známé i z jarní klasiky Velká Bíteš – Brno – Velká Bíteš. Kohoutovice mají 1100 metrů a průměr 6,6 %.

V Kohoutovicích loni útočil Daniel Turek a vytvořila se zde elitní skupina, která si to v posledních kilometrech rozdala o vítězství v závodě. Z Kohoutovic vede rychlý sjezd do Pisárek, cyklisté najedou do ulice Hlinky a odbočí doleva do strmého výjezdu Žlutý kopec. Právě zde, těsně před vrcholem Žlutého kopce, loni zaútočil Adam Ťoupalík a zbavil se všech soupeřů. Rovný a strmý výjezd a také velmi rychlý a rovný sjezd jsou ideální pro sólový únik.

Cyklista v úniku však musí mít síly i na klasikářský dojezd na hradě Špilberk, který už sice není dlouhý, ale je technicky náročný a strmý. Adam Ťoupalík zde dokázal za sebou udržet Daniela Turka a Karla Camrdu a vyhrál. Bude se loňský scénář opakovat?

Závod odstartuje v sobotu 9. července v 10:15 z brněnského velodromu TJ Favorit Brno. Nejrychlejší závodníci jsou očekáváni v cíli na hradě Špilberku kolem 15. hodiny. Průběh závodu můžete sledovat živě prostřednictvím webu Roadcycling.cz nebo youtube kanálu Sportsoft.

LIVE stream Brno - Mikulov - Brno.gpx Předběžná startovní listina

 


 

Tisková zpráva z 30. 6. 2022

České a zahraniční hvězdy na startu Brno – Mikulov – Brno

28 týmů z Česka a zahraničí je přihlášeno k závodu Brno – Mikulov – Brno. Kompletní česká špička se utká s celky z Polska, Rakouska, Slovinska, Itálie, Slovenska, Maďarska, Německa, Nizozemí, Litvy a Izraele. 

Vítězství obhajuje Adam Ťoupalík z domácího celku Elkov Kasper. Vítěz prvního ročníku obnovené klasiky Brno – Mikulov – Brno zatím figuruje mezi náhradníky, ale Elkov Kasper bude nepochybně patřit k nejsilnějším sestavám v závodě. Očekává se start Jana Bárty, sedminásobného mistra České republiky v časovce, který svůj poslední titul získal před týdnem a přidal druhé místo v závodě s hromadným startem. V širší nominaci týmu je také čerstvý mistr republiky Matěj Zahálka a mistr republiky v cyklokrosu Michael Boroš. Mezi favority patří také Jakub Otruba, který byl v loňském ročníku důležitým pomocníkem vítězného Ťoupalíka a sám dokončil na pátém místě. 

Matěj Zahálka, který se stal v neděli překvapivým mistrem ČR, nebude na startu Brno – Mikulov – Brno chybět. Vydrží mu forma? © Josef Vaishar / TJ Favorit Brno

V loňském ročníku obsadili první tři místa čeští závodníci. Druhý Daniel Turek z rakouského týmu Felbermayr Simplon Wels a třetí Karel Camrda, lídr české sestavy ATT Investments, se k náročnému závodu s celkovým převýšením 2300 metrů postaví i letos. Turek byl nejaktivnějším závodníkem v závěru závodu, společně s tehdejším týmovým kolegou Richardem Zoidlem útočili v posledních stoupáních závodu. V předposledním výjezdu na Žlutý kopec se Turek vydal stíhat útočícího Ťoupalíka a v krátkém výjezdu na hrad Špilberk byl jen několik sekund za ním, ale Ťoupalík se na čele udržel. 

A chybět nebude ani čtvrtý muž loňského ročníku, Slovinec David Per z Adria Mobil. Oba slovinské týmy mohou být hodně silné, kromě sestavy Adria Mobil, za kterou v letech 2013 – 2015 závodil Primož Roglič, přijede také Ljubljana Gusto Santic, domovský klub vítěze Tour de France Tadeje Pogačara. V týmu z hlavního města Slovinska sbíral Pogačar své první úspěchy v mládežnických kategoriích a v kategorii U23. Na mladé závodníky se Ljubljana Gusto Santic soustředí i nadále.

David Per ze slovinského týmu Adria Mobil, který loni dojel na 4. místě, byl nejlepším zahraničním závodníkem. © Jan Brychta / TJ Favorit Brno

Nejznámější osobností na startu bude zkušený Australan Adam Hansen. Účastník neuvěřitelných 29 Grand Tours se ve svých 41 letech vrátil do závodního pelotonu v dresu rakouského týmu WSA KTM Graz p/b LEOMO. Hansen se po ukončení kariéry ve WorldTour rozhodl závodit v dlouhých triatlonech a silniční závody jsou vhodnou přípravou. Prostřednictvím rakouského týmu také propaguje svou firmu LEOMO.

Největší hvězdou na startu bude Adam Hansen. Rekordman v počtu dokončených Grand Tour v nepřetržité řadě, na fotografii v dresu formace Lotto Soudal při závodě Deutschland Tour 2018. © Josef Vaishar / TJ Favorit Brno

Vždy silné jsou polské týmy a polští cyklisté. Na startu Brno – Mikulov – Brno jich bude hned pět a to včetně sestavy HRE Mazowsze Serce Polski, která si letos připsala už deset vítězství v závodech UCI a do Brna přiveze nového polského mistra Norberta Banaszeka. A také sedmého muže loňského pořadí Jakuba Kaczmareka. Konkurenční tým Voster ATS nasadí loni šestého Jakuba Muriase.

Jediným národním týmem na startu bude Izrael. V čele s Itamarem Einhornem, velmi rychlým závodníkem, vítězem etapy na Okolo Slovenska, kde porazil také Petera Sagana. Einhorn byl nejlepší v loňském polském závodě série Visegrad 4, ale trasa z Brna do Mikulova a zpět bude pro člena WorldTeamu Israel – Premier Tech nejspíš příliš těžká. 

Itamar Einhorn na trase loňského ročníku závodu Visegrad 4 Grand Prix Czech Republic.. © Jan Brychta / TJ Favorit Brno

Seznam týmů závodu Visegrad 4 Grand Prix Czech Republic 2022 Brno – Mikulov – Brno
Tým Stát
AC Sparta Praha Česko
ATT Investments Česko
CK Příbram Fany Gastro Česko
Dukla Praha Česko
Elkov Kasper Česko
TJ Favorit Brno Česko
Team Forman profiq Cinelli Česko
TUFO PARDUS Prostějov Česko
WSA KTM Graz p/b LEOMO Rakousko
P&S Benotti Německo
Santic Wibatech Německo
Epronex – Hungary Cyccling Team Maďarsko
MKB Bank Cycling Team Maďarsko
Izraelský národní tým Izrael
Cycling team Friuli ASD Itálie
Kaunas Cycling Team Litva
HRE Mazowsze Serce Polski Polsko
TC Chrobry SCOTT Głogów Polsko
K.S. Pogon Mostostal Puławy Polsko
Voster ATS Team Polsko
Adria Mobil Slovinsko
Ljubljana Gusto Santic Slovinsko
Global Cycling Team Nizozemí
BRS Kaktus Bike Slovensko
Cycling Academy Trenčín Slovensko
Dukla Banská Bystrica Slovensko
PROefekt Across CST Team Slovensko

 


 

Tisková zpráva z 24. 6. 2022

Nový plakát závodu Brno – Mikulov – Brno od výtvarníka Toma Havláska

Pořadatelé obnovené klasiky Brno – Mikulov – Brno představují nový plakát závodu, který připravil výtvarník Tom Havlásek. Umělec známý především díky své tvorbě s motoristickou tematikou má blízký vztah také k cyklistice.

„Cyklistiku mám rád, sleduji ji a mám sbírku starých kol. Cyklistické motivy jsem už maloval a plakát je vždy zpestření mé tvorby, takže plakáty na různé akce dělám s radostí,“ říká Tom Havlásek, jehož obrazy zdobí stěny především motoristických nadšenců. Jeho obraz má ve sbírce například bývalý mistr světa F1 David Coulthard a po loňské Tour de France se mezi jeho klienty zařadil také dvojnásobný vítěz nejslavnějšího závodu Tadej Pogačar.

Autor malby Tom Havlásek u právě dokončeného plakátu k závodu. © Josef Vaishar / TJ Favorit Brno

Plakát pro Brno – Mikulov – Brno znázorňuje anonymního jezdce v popředí a siluety Brna a Mikulova v pozadí. Výsledek nepochybně zaujme spoustu milovníků cyklistiky a na české cyklistické scéně je výjimečný. „Plakát ztvárňuji většinou na papír, zatímco obrazy maluji na plátno. U plakátů není třeba si hrát s detailem, cítím to tak, že plakát by měl být jednoduchý a srozumitelný na první pohled,“ vysvětluje autor.

„Měl jsem od pořadatelů z Favoritu Brno velkou volnost. Ale měl být v barvách podobných předchozím plakátům, takže červeno-modrý. Proto je tam přechod modré a červené a v pozadí je silueta Mikulova a Brna. Je to koláž vytvořená z novinového papíru, s čímž si často hraju i na obrazech. Používám koláž v pozadí a malovaný motiv v popředí. Nechybí vyjádření dynamiky nějakými cákanci, jak je u mě zvykem.“

Finální podobu plakátu měl na starosti grafik Jan Brychta.

„Jsme si vědomi tradice, na kterou obnovený závod navazuje a proto jsme chtěli výjimečnost závodu podtrhnout něčím speciálním,” přibližuje pozadí vzniku nápadu Josef Vaishar z organizačního výboru. „Věřím, že malba fanoušky zaujme a z plakátu se stane cenný sběratelský kousek, který ozdobí nejednu cyklistickou dílnu či garáž. Pro tyto účely chystáme také limitovanou edici deseti kusů, které podepíše sám autor a také vítěz letošního závodu.”

Tom Havlásek navštívil závod Brno – Mikulov – Brno už v loňském roce a snad mu čas dovolí přijet se podívat i letos. „Loni jsem vzal svůj kabriolet a jel jsem se podívat na stoupání do Pavlova a potom jsem přejel na další stoupání na Hlínu. Část trati znám z projížděk na svých starých kolech a zrovna na Hlínu jezdím rád. A ještě jsem stihl přejet do Ostrovačic do serpentin. To je pro mě magické místo, protože tudy vedla stará Grand Prix a bylo to atraktivní místo na trati. Mám to spojené s motorsportem a vždy mě dokáže překvapit, jak jsou motorsport s cyklistikou mnohdy blízce propojené.“

Originál malby bude zdobit prostory brněnského velodromu. © Josef Vaishar / TJ Favorit Brno

Veřejnost si bude moci grafiku prohlédnout na různých prezentačních plochách. Kromě plakátu formátu A2 je realizována také billboardová kampaň a setkat se s malbou bude možné i na zastávkách MHD. Originál bude vystaven v den závodu v cílovém prostoru.

Ukázka realizace na jedné z brněnských zastávek MHD. © Josef Vaishar / TJ Favorit Brno

Závod s celým názvem Visegrad 4 Grand Prix Czech Republic: Brno – Mikulov – Brno, který zaštítili primátorka města Brna JUDr. Markéta Vaňková a hejtman Jihomoravského kraje Mgr. Jan Grolich, se bude konat v sobotu 9. července. Slavnostní start proběhne v 10:15 na brněnském velodromu, nejrychlejší závodníci jsou očekáváni kolem 15. hodiny na hradě Špilberku.

 


 

Tisková zpráva z 14. 6. 2022

Visegrad 4 Grand Prix Czech Republic Brno – Mikulov – Brno

Přípravy 2. ročníku mezinárodního cyklistického závodu Visegrad 4 Grand Prix Czech Republic: Brno – Mikulov – Brno jsou v plném proudu. Do startu obnovené klasiky na trase z Brna do Mikulova a zpět zbývá necelý měsíc. Pořadatelé z Favoritu Brno navážou na povedený debut a přidají pár změn a vylepšení. Nový ročník závodu bude o něco delší a víc myslí na fanoušky u trati.

Závod zařazený do kalendáře Mezinárodní cyklistické federace kategorie 1.2 Europe Tour je také součástí série Visegrad 4 Bicycle Races. Trasa bude velmi podobná loňskému ročníku. Cyklisté v sobotu 9. července opět odstartují z brněnského velodromu TJ Favorit Brno a o vítězi se rozhodne v klasikářském dojezdu na hrad Špilberk.

Pořadatelé Brno – Mikulov – Brno navazují na tradiční jarní klasiku, která se jezdila v 50. až 70. letech minulého století, ale vylepšili ji o několik náročných stoupání v závěru 190 kilometrů dlouhého závodu. Celkové převýšení B-M-B je 2300 metrů, ale z toho 1300 metrů cyklisté překonají až v posledních 60 kilometrech.Brno - Mikulov - Brno: celkový profil závodu 2022

V letošním ročníku dojde k několika malým změnám trati, ale charakter závodu to nezmění. Peloton vyrazí z Brna směrem na jih, kde za Strachotínem protne Novomlýnské nádrže, dojede na Pálavu a po 71 kilometrech dorazí do Mikulova. Účastníci závodu byli loni velmi aktivní už na začátku závodu a mnohým chyběly síly do náročného závěru. Na otevřených rovinách navíc hrozí silný boční vítr a dělení pelotonu.

Cyklisté projedou centrem Mikulova a poté se přes Milovice, Zaječí a Vranovice budou vracet zpět k Brnu. To nejtěžší přijde v posledních 60 kilometrech. Na strmý výjezd z Dolních Kounic okamžitě navazuje ještě těžší stoupání na obávanou Hlínu.Brno - Mikulov - Brno: mapa závodu 2022Za Hlínou dojde k menší změně trati, cyklisté totiž zamíří do Ořechova, překonají krátké a strmé stoupání připomínající bergy z klasiky Amstel Gold Race, sjedou do Střelic a pokračují k dalšímu náročnému výjezdu do obce Omice. Následuje další těžký úsek z Popůvek na Kývalku, stoupání k brněnskému automotodromu a sjezd do Žebětína. Rozhodujícím úsekem bude posledních 6 kilometrů. Na trati totiž jsou hned tři stoupání, nejdříve výjezd do Kohoutovic známý z jarní klasiky Velká Bíteš – Brno – Velká Bíteš, odkud cyklisté spadnou do Pisárek a dva strmé výjezdy v úplném závěru. Brno - Mikulov - Brno: profil posledních 3 km

Diváci, kteří navštíví nejtěžší kopec Hlína, budou mít díky změně trati a průjezdu Ořechovem více času přesunout se do Brna a stihnou díky tomu samotný dojezd na Špilberku, či výjezd cyklistů na Žlutý kopec. „Chceme fanouškům u trati nabídnout větší zážitek, letos budou moci stihnout jak průjezd cyklistů na trati, tak i samotný dojezd,“ říká Josef Vaishar z organizačního výboru závodu Brno – Mikulov – Brno zodpovědný za podobu trasy.

V loňském roce nejtěžší stoupání na Hlínu přilákalo řadu diváků. © Jan Brychta / TJ Favorit Brno

Ve stoupání na Žlutý kopec, v ulici Lipová, je ideální šance zaútočit, čehož před rokem využil Adam Ťoupalík, utrhl soupeře z vedoucí skupiny a udržel se na čele až do cíle. Závod uzavírá krátký a rychlý sjezd a strmý, technický dojezd na Špilberk. „Dojezd závodu je skvělý, věděl jsem, že mi bude sedět. Trať závodu je na domácí poměry náročná a na to jsem si věřil,“ pochvaluje si vítěz loňského ročníku.

Vítěz prvního ročníku obnoveného závodu Adam Ťoupalík v dresu Elkov – Kasper. © Jan Brychta / TJ Favorit Brno

Fanoušci a diváci budou moci závod sledovat nejen u trati, ale také prostřednictvím přímého přenosu a živé fotoreportáže na webu RoadCycling.cz. V cílovém prostoru na Špilberku bude připravena velkoplošná LED obrazovka. Fanoušci tak budou mít dokonalý přehled o vývoji závodu a o tom, kde se nejlepší cyklisté zrovna nacházejí.

Top