HISTORIE TJ FAVORIT BRNO

Zde jsou uvedeny klíčové okamžiky od založení TJ FAVORIT BRNO až do současnosti

HISTORIE ZÁVODŮ – PŘEHLED VÍTĚZŮ

TISKOVINY:  ROČENKY, ALMANACHY, BROŽURY

Vznik TJ FAVORIT BRNO

Dne 28. června 1957 v Pivovarské restauraci v Brně se zrodila Tělovýchovná jednota Favorit.
Stalo se tak po uvážených jednáních, v jejichž středu stál Ladislav Šmíd. TJ sdružovala 8 brněnských cyklistických oddílů, 103 cyklistů, funkcionářů a příznivců.
Prvním předsedou se na ustavující schůzi TJ stal Richard Reiter, který zde uvedl i důvod pro určení názvu Favorit. Stejný název totiž měla a má továrna na výrobu závodních kol v Rokycanech, s níž navázala nová TJ úzký kontakt a spolupráci.

Budování velodromu

Místem společenských setkání, tréninků i závodů byla Bauerova rampa, předchůdce dnešního velodromu. Začala se opravovat dráha, která byla původně hliněná s antukovým povrchem. Zejména vždy po dešti to znamenalo hodně práce s urovnáním povrchu navážením písku a válcováním. Dráha dostal postupně asfaltový a betonový povrch.

Byla vybudována betonová dráha, bariéry, osvětlení, šatny, hospodářská budova s ubytovnou, garáže a k mistrovství světa v r. 1969 pak byla dráha znovu přebudována a zastřešena. Byla postavena nová budova se šatnami, kancelářemi, ošetřovnou, restaurací. Ze silnice, obepínající výstaviště se vybudovala cyklistická vesnička s cyklistickou stezkou, jezírkem. V těchto letech všem členům TJ Favorit a hlavně funkcionářům nechybělo nadšení, chuť do práce a zdravá ctižádost. Při výstavbě sportovního areálu, kterým vytvořili předpoklady pro přípravu, závodní činnost i oddechový čas, udělali v poměrně krátkém čase obrovský kus práce.

První závody, první úspěchy

Prvními závody v Brně po vzniku TJ byly Mezinárodní všecyklistické hry, konané 28.8.-1.9.1957. Tělovýchovná jednota Favorit pořádá od r. 1961 každoročně Šestidenní dvojic, které se konají vždy v době Mezinárodního strojírenského veletrhu. Závodníci domácího Favoritu byli úspěšní v ročnících:

2. ročník 1962 Ferdinand Duchoň – Jiří Daler

4. ročník 1964 Josef Kratina – Jaroslav Bugner (Dukla Brno)

5. ročník 1965 Miloš Jelínek – Antonín Kříž

8. ročník 1968 Jiří Pecka – Antonín Kříž (Kovo Praha)

12. ročník 1972 Milan Puzrla – Jiří Mikšík

13. ročník 1973 Milan Puzrla – Jiří Mikšík

18. ročník 1978 Jaroslav Bláha – Vladimír Vačkář (Dukla

22. ročník 1982 Miloslav Raška – Robert Birnbaum

23. ročník 1983 Jaroslav Bláha – Jiří Mikšík

35. ročník 1995 Martin Bláha – Tomáš Holub

40. ročník 2000 Martin Bláha – Radim Nakládal

Úspěšným rokem pro sportovce Favoritu byl rok 1968. MČSSR na dráze bylo plně v jejich režii. Brňané vyhráli sprint, pevný kilometr, stíhací závod jednotlivců i tandemy.

K velké aktivitě sportovců, trenérů a funkcionářů TJ Favorit vedlo zejména blížící se mistrovství světa v cyklistice amatérů konané v r. 1969. Brno jako hostitelské město a TJ Favorit jako hlavní organizátor obstáli v této zkoušce na výbornou. MS se účastnil rekordní počet 31 států, které vyslaly celkem 617 účastníků soutěží a 290 osob doprovodu. Spolu s účastníky lékářského symposia, oslav 100 let od konání prvního cyklistického závodu v Brně a dalších akcích přesáhl celkový počet oficiálních účastníků 1 500. Právě z jejich řad bylo vysloveno k zajištění MS mnoho pochvalných slov.

Galerie slavných

Slavným a úspěšným cyklistou, který musí figurovat na začátku tohoto přehledu, je bezesporu olympijský vítěz z Tokia 1964 ve stíhacím závodě jednotlivců – tehdy člen TJ Favorit Brno – Jiří Daler. Byl prvním československým cyklistou, který vybojoval na OH zlatou medaili. Jiří Daler získal dále stříbrnou medaili na MS v r.1966 a bronzovou na MS v letech 1964 a 1967. Jiří Daler přišel do Favoritu v r. 1957 jako dorostenec a odcházel v r. 1964 jako olympijský vítěz do Dukly Brno. Na své začátky ve Favoritu vzpomíná: ” Přišel jsem v 17 letech k trenéru Ol. Vojtovi. Jezdil jsem všechno, od dráhy přes kritérium až po silniční závody. V letech 1957-61 jsem byl na vojně v Dukle Pardubice a hned po návratu jsem se dostal do reprezentace. Považoval jsem za velké štěstí, že jsem se vůbec dostal do Tokia a měl jedinou myšlenku – potvrdit, že má nominace nebyla nějakým omylem. Roli hrála dobrá příprava a důvěra ve vlastní síly. Favoritu vděčím za hodně z toho, čeho jsem v cyklistice dosáhl.”
Jiří Daler vykonal svým příkladem pro československou cyklistiku mnoho a brzy měl také úspěšné následovníky.
Dalším jménem v galerii slavných osobností brněnské cyklistiky zní Pavel Doležel. V Brně na kole začínal i skončil. Z Favoritu nikdy nepřestoupil a objel v jeho a čs.reprezentačním dresu na kole téměř celý svět. Čtyřikrát startoval na MS na silnici (1964-67), od r. 1965 vedl družstvo ČSSR jako kapitán na Závodě míru, byl u toho, když jej v r. 1964 vyhrál Jan Smolík, v r. 1968 skončil druhý Karel Vávra a ve svém nejslavnějším ročníku v r. 1965 obsadil sám druhé místo.Kromě Závodu míru startoval v mnoha dalších velkých etapových závodech.
O této době P. Doležel říká: ” Dostal jsem šanci i podmínky na tehdejší dobu nevídané. V celém kolektivu se ctila hodně dráha a to pro mne bylo velice prospěšné z hlediska vytříbení techniky, motoriky, navíc jsem trénoval v kolektivu, jenž jsem pro další růst nutně potřeboval. Po metodické stránce jsme museli organizovaně trénovat, propojit silnici s dráhou. O tom, jak tyto metody předběhly dobu svědčí fakt, že se praktikují dodnes.”
Po výčtu těch nejslavnějších dále následují : Ivan Kučírek, Milan Puzrla, Miloš Jelínek, Jiří Pecka, Pavel Krejčí, Jiří Mikšík, Jiří Kolář, Karel Páral, Josef Kratina, Ferdinand Duchoň, Milan Zyka, František Magda, Zdeněk Dohnal, Miroslav Nekvapil, Jiří Pokorný, Zdeněk Černý, Jaroslav Bláha, Jiří Páral, Vladimír Popelka, Vratislav Šorm, Hynek Kubíček, Jiří Mikulica, Břetislav Souček, Jiří Schwarz, Oldřich Bednář, Zdeněk Adámek
Top