Tisková zpráva ze dne 6. 4. 2024

Řeha vyhrál klasiku Velká Bíteš-Brno-Velká Bíteš z dlouhého úniku. Ve spurtu porazil juniorského reprezentanta Šumpíka

Stejně jako před dvěma lety ovládli českou jarní klasiku Velká Bíteš-Brno-Velká Bíteš jezdci z dlouhého úniku. V roce 2022 zvítězil současný český mistr Mathias Vacek, letos se raduje Filip Řeha z kontinentálního týmu ATT Investments. Hrdinou závodu je teprve sedmnáctiletý Pavel Šumpík z juniorského národního týmu, který s Řehou spurtoval o vítězství a stal se nejlepším vrchařem závodu. 

Za skvělého počasí vyrazil peloton více než 120 závodníků z Velké Bíteše vstříc 165 kilometrům „Bíteše“. Ačkoliv se útočilo od samotného startu, stabilní únik se nevytvořil až do první vrchařské prémii v brněnských Kohoutovicích. Zde dynamicky zaútočil talentovaný Pavel Šumpík, jedoucí v dresu národního týmu juniorů. Dojel si pro tři body na prémii a zároveň vyprovokoval, jak se nakonec ukázalo, rozhodující únik.

Filip Řeha vítězí v jarní klasice Velká Bíteš-Brno-Velká Bíteš. © 2024 Jan Brychta/TJ Favorit Brno

V Kohoutovicích se za Šumpíkem vydali Franciszek Kocur (Tufo Pardus Prostějov), Filip Řeha (ATT Investments) a Martin Voltr (Pierre Baguette). Polák Kocur si z této rodící se skupiny překvapivě vystoupil a udělal velkou chybu, protože tříčlennou skupinu nechal peloton odjet a vytvořit si solidní náskok. 

Talentovaný Šumpík vyhrál všechny vrchařské prémie

Šumpík byl nejaktivnějším závodníkem vedoucí skupiny i na dalších vrchařských prémiích, kromě Kohoutovic byl totiž nejlepší také ve dvou výjezdech nad Zastávkou. Zatímco on sbíral vrchařské body, na rychlostní prémii na Masarykově náměstí ve Velké Bíteši byl opakovaně první Voltr ze slovenského kontinentálního týmu Pierre Baguette.

Trojice pravidelně střídala, ale to podstatné se dělo, či spíše nedělo, za jejich zády. Tým ATT Investments vložil důvěru do rukou Filipa Řehy a nesnažil se uprchlíky stahovat a slovenský tým Pierre Baguette zaujal stejnou taktiku. Překvapivě neaktivní byli také z většiny hodně mladí cyklisté v dresech Elkov Kasper a snahu stahovat uprchlíky ukázali pouze závodníci Sparty Praha.

Pavel Šumpík v Kohoutovicích vyprovokoval rozhodující únik. © 2024 Jan Brychta/TJ Favorit Brno

Jenže sami sparťané na to sami nestačili a i když snížili ztrátu na dvě minuty, před nájezdem na tři závěrečné okruhy vedoucí přes obce Vlkov a Osová Bítýška se náskok odvážlivců dostal až přes pět minut. A s tím už se dalo hrát, zejména když jim záda kryl celý tým ATT Investments. Pardubický celek jel na čele pelotonu volné tempo a bez problému chytal všechny možné pokusy o protiútok. 

Voltra vyřadily z boje o vítězství křeče 

Daleko před cílem už bylo jasné, že o vítězství jede pouze vedoucí trio, ale stále se mezi nimi muselo nějak rozhodnout. Řeha se opakovaně vracel ke svému doprovodnému autu, kde mu Jaromír Friede, sportovní ředitel ATT Investments, dával taktické rady a pokyny. 

V závěrečných 10 kilometrech byla skupina stále pohromadě, ale už to nemělo vydržet dlouho. Voltr jako první ukázal jistou slabost, sužovaly ho totiž křeče. Soupeři na něj přesto neútočili a byl to právě Voltr, kdo jako první zaútočil 5 kilometrů před cílem. Šumpík si ho dojel okamžitě, Řehovi to trvalo o trochu déle, ale trio zůstalo pohromadě.

Martin Voltr, Pavel Šumpík a Filip Řeha strávili většinu závodu v úniku a dotáhli svou snahu až do cíle. © 2024 Jan Brychta/TJ Favorit Brno

Junior Šumpík za to vzal 3 km před cílem a svým starším soupeřům pořádně zatopil. Voltr musel na chvíli přestat šlapat, protože křeče už nešlo překonat a vypadl ze hry. Šumpíka si tak dojel jen Řeha a dvojice vjížděla do Velké Bíteše společně. 

Zkušenější Řeha využil všech svých zbylých sil a Šumpíkovi nastoupil ještě před vjezdem na Masarykovo náměstí. Juniorský reprezentant se snažil odporovat, ale nakonec Řehovi podlehl. Týmu ATT Investments se podařilo obhájit loňské vítězství Pavla Kelemena. Šumpík skončil druhý, Voltr ubránil třetí příčku a ve spurtu pelotonu byl nejlepší Bartosz Rudyk (ATT Investments). Pátý dojel domácí Štěpán Široký z Favoritu Brno.

Výsledky

Tři nejodvážnější a nejlepší závodníci prvního závodu Škoda Cupu. © 2024 Jan Brychta/TJ Favorit Brno

 

Tisková zpráva ze dne 5. 4. 2024

Na Bíteši se očekává souboj týmů ATT Investments a Elkov Kasper. Startovní listina je značně omlazená

Mimořádně velký počet talentovaných mladých cyklistů se letos připravuje na českou jarní klasiku Velké Bíteš-Brno-Velká Bíteš. Celkem 37 debutantů v kategorii mužů a také juniorský národní tým figuruje ve startovní listině Bíteše. Loňské vítězství obhajuje sestava ATT Investments, která přiveze hned deset jezdců a měla by diktovat průběh závodu.

Tradiční jarní Bíteš je obvykle hodně taktický závod, který se rozhoduje buď v hromadných dojezdech, ale ještě častěji v únicích a síla týmů má na výsledek velký vliv. Stejně jak v minulých letech by měl v sobotu 6. dubna hrát velkou roli vítr, který na osmnáct kilometrů dlouhém cílovém okruhu vždy silně fouká.

Významnou roli v závěrečných kilometrech hraje vítr. © 2023 Jan Brychta/TJ Favorit Brno

Početní převaha tedy může rozhodovat a pardubický celek ATT Investments z tohoto pohledu nic nepodcenil. Na jih Moravy přijede s celkem deseti závodníky, mezi kterými je také Jan Kašpar, druhý muž v cíli ročníku 2022. Dále rychlý polský cyklista Bartosz Rudyk, zkušený Daniel Turek a ve spurtech menších skupin je často hodně rychlý a úspěšný i Dominik Neuman.

ATT Investments se musí obejít bez vítěze loňského ročníku Pavla Kelemena, který ukončil kariéru aktivního závodníka, přesto je tento ambiciózní tým největším favoritem Bíteše. Bude se ovšem muset popasovat s tvrdou konkurencí. Elkov Kasper nasadí sice jen šest cyklistů, ale mezi ně patří také Michael Boroš, sedmý nejlepší cyklokrosař na světovém šampionátu v Táboře. Boroš je skvělý i na silnici a už se dostal i do elitní reprezentace. Ve Velké Bíteši zahajuje letošní silniční sezónu a doplní ho pět mladých týmových kolegů, z nichž hned čtyři patří do kategorie mužů prvním rokem. Elkov Kasper je jedním z nejúspěšnějších týmů historie Bíteše, vyhrál více než desetkrát.

Loni na “Bíteši” získal prvenství tým ATT Investments. Podaří se jim primát obhájit? © 2023 Jan Brychta/TJ Favorit Brno

Letošní 48. ročník klasiky Velká Bíteš-Brno-Velká Bíteš je plný mladých a nadějných cyklistů. Ze 127 přihlášených závodníků je hned 37 „prvoročáků“. Více než polovina startovního pole, celkem 68 cyklistů, patří do kategorie U23 a pětice závodníků je dokonce ještě mladší, protože příležitost vyzkoušet si dlouhý elitní závod dostane český juniorský národní tým ve složení: Pavel Šumpík, Adam Pešek, Matyáš Polák, Štěpán Zahálka a Lukáš Raška.

Do vývoje závodu budou chtít významně zasáhnout i jezdci z pořádajícího Favoritu Brno, kteří mají ve svém středu účastníka letošního dráhového mistrovství Evropy Adama Křenka. Ke svému prvnímu startu za Favorit se postaví i jeden z nejzkušenějších mužů pelotonu Denis Rugovac. Tým složený jen z mladých cyklistů má například nový celek ACS Development, kde závodí talentovaní bratři Kobrové. Nejlepší slovenská sestava Pierre Baguette sice nepřiveze svého nejslavnějšího člena Petra Sagana, ovšem i tak bude hodně silná, protože jezdců v červených dresech bude na startu deset. Nechybí ani závodníci z Polska, Maďarska, Rakouska a Nizozemska.

PŘEDBĚŽNÁ STARTOVNÍ LISTINA

 

V sobotní pravé poledne vyrazí z náměstí ve Velké Bíteši k prvnímu závodu Českého poháru v silniční cyklistice Škoda Cup 2024 více než 120 cyklistů z 6 evropských států. © 2023 Jan Brychta/TJ Favorit Brno

Pořadatelé z TJ Favorit Brno letos opět připravili kompletní mediální pokrytí závodu, včetně internetového přímého přenosu. Letos bude živý stream vysílán nejen na LED obrazovce na Masarykově náměstí ve Velké Bíteši, ale opět také na obrazovkách České televize prostřednictvím hybridního vysílání. Komentovat jej bude osvědčené duo Josef Kratina, Tomáš Konečný. Přenos bude ke zhlédnutí taky na RoadCycling.cz, kde bude možné sledovat rovněž aktuální fotoreportáž. O zábavu v cílovém prostoru se bude starat DJ Luděk „Savana“ Urbánek.

Živé vysílání, které bude možné sledovat také na obrazovkách ČT prostřednictvím hybridního vysílání, bude obohaceno o atraktivní letecké záběry. © 2023 Jan Brychta/TJ Favorit Brno

 

Tisková zpráva ze dne 22. 3. 2024

Bíteš otevře sezónu závodů Českého poháru v silniční cyklistice

V posledních letech nezvykle až první dubnovou sobotu se roztočí silniční kola při tradičním otvíráku tuzemské vrcholové cyklistiky Velká Bíteš – Brno – Velká Bíteš. 48. ročník mezi elitními závodníky i fanoušky oblíbené „Bíteše“, nad jejímž uspořádáním převzala záštitu starostka města Velká Bíteš Ing. Markéta Lavická, odstartuje v pravé poledne 6. dubna z Masarykova náměstí.

Populární Bíteš je dlouhodobě závodem s nejpočetnějším startovním polem v ČR. © 2023 Jan Brychta/TJ Favorit Brno

Trasa tohoto 1. závodu Českého poháru v silniční cyklistice Škoda Cup 2024 zůstává z velké části roky neměnná. Drobné změny si povětšinou vyžádají buďto nutné opravy komunikací, a nebo z důvodu brzkého jarního termínu silnice v né vždy optimální kondici. Pro letošní rok museli organizátoři z TJ Favorit Brno řešit hned dvě nepříjemnosti: „Vzhledem k plánované opravě povrchu mostu přes dálnici na Kývalce jsme se tomuto úseku vyhnuli vedením trasy z Ostrovačic serpentinami přímo k Masarykovu okruhu, který závodníci minou po jeho jižní hranici a kousek za opravovaným mostem se znovu vrátí na starou trasu. Stejnou cestou se pak dostanou zpět do Říčan, kde se po odbočení na Rosice napojí na velký okruh. Další odchýlení od původní trasy následuje za Zbraslaví. Směrem od Zastávky je sice od loňského léta položen krásný nový asfalt, bohužel úsek od Zbraslavi až k Velké Bíteši se bude modernizovat až v letošním roce. Jelikož je jeho povrch značně rozbitý, rozhodli jsme se objet jej přes Újezd u Rosic a Stanoviště,“ nastiňuje drobné změny Josef Vaishar z TJ Favorit Brno.

Na jezdce čekají celkem tři vrchařské prémie (1x Kohoutovice, 2x Zastávka) a čtyři sprinterské na náměstí ve Velké Bíteši. Celková délka se zvedla jen nepatrně na 165 km. Profilově se nejedná o nijak náročný závod. Jeho obtížnost je dána zejména třemi závěrečnými 18 kilometrů dlouhými zvlněnými okruhy severozápadně od Velké Bíteše přes Vlkov a Osovou Bítýšku, kde cyklisty často trápí silný boční vítr a závod se zde zpravidla rozhoduje. I tak se v posledních letech rychlostní průměr drží kolem 42 kilometrů za hodinu.

Letošní ročník závodu se nevyhne drobným změnám trasy.

Obhájce loňského prvenství dráhový olympionik Pavel Kelemen, který triumfoval po velmi napínavém průběhu, kdy ujeté trio ještě 7 km před cílem mělo náskok kolem jedné minuty na zbytek pelotonu a díky soustředěnému výkonu týmu ATT Investments bylo dojeto až v posledním kilometru, kde na metě 100 metrů před cílem nastoupil pozdější vítěz a přetavil své rychlostní předpoklady k prvnímu velkému vítězství na silnici, ukončil kariéru. Tým ATT Investments však bude toužit loňské premiérové týmové vítězství na „Bíteši“ obhájit. Překazit plány jim bude chtít jejich největší tuzemský rival hradecký Elkov Kasper, jehož závodníci v historii dokázali „Bíteš“ opanovat již více než desetkrát. Lze očekávat i účast slovenských, polských, rakouských i maďarských týmů. Posledním zahraničním vítězem je z roku 2018 Polák Maciej Paterski, účastník Giro d’Italia. Mezi vítěze se však před deseti lety zapsal také další špičkový cyklista Jan Tratnik, Slovinec aktuálně závodící za nizozemský tým Visma/Lease a Bike, kde pomáhá největším hvězdám světového pelotonu Jonasi Vingegaardovi a Wout van Aertovi.

Pavel Kelemen (ATT Investments) po napínavém závěru vyhrál loňský ročník závodu Velká Bíteš – Brno – Velká Bíteš. © 2023 Jan Brychta/TJ Favorit Brno

Nedílnou součástí silničních akcí pořádaných Favoritem Brno je internetový přímý přenos. V letošním roce bude stream z „Bíteše“ vysílán kromě LED obrazovky na Masarykově náměstí opět také na obrazovkách České televize prostřednictvím hybridního vysílání. Komentovat jej bude osvědčené duo Josef Kratina, Tomáš Konečný. O zábavu v cílovém prostoru se bude starat DJ Luděk „Savana“ Urbánek.

 

Oficiální plakát závodu Velká Bíteš – Brno – Velká Bíteš 2024. © Jan Brychta/TJ Favorit Brno

 

Tisková zpráva ze dne 26. 3. 2023

Bíteš ovládl mistr Evropy v keirinu z roku 2015

Fantastický závěr týmu ATT Investments rozhodl o vítězi české jarní klasiky Velká Bíteš – Brno – Velká Bíteš. Už se zdálo, že o první místo budou spurtovat tři uprchlíci, ale v posledních kilometrech rozjel ATT Investments tak ostré tempo na terezínu, že nejenom utrhl skoro všechny soupeře z týmu Elkov Kasper, ale hlavně dojel vedoucí trio. A ve spurtu byl Pavel Kelemen neporazitelný.

Bývalý dráhový reprezentant Pavel Kelemen, mistr Evropy v keirinu z roku 2015, potvrdil své rychlostní kvality a připsal si zatím nejcennější vítězství po přechodu na silnici. © Jan Brychta/TJ Favorit Brno

Začátek populární klasiky nebyl zrovna vzrušující, zato dojezd bral dech. Na cestě Z Velké Bíteše nikdo neodjel, nezávodilo se vůbec aktivně a peloton 165 startujících dorazil do Brna, kde ve výjezdu na první vrchařskou prémii v brněnských Kohoutovicích si pro body za první místo dojel Tomáš Kalojíros. Právě Kalojíros byl protagonistou prvního pravého úniku závodu. Ten vyprovokoval Richard Habermann z pražské Sparty ve výjezdu z Popůvek. Habermanna si dojeli Polák Szymon Lapsa a Kanaďan Eric Inkster a následně také už zmíněný Kalojíros.

K závodu nastoupilo 165 startujících. © Jan Brychta/TJ Favorit Brno

Kalojíros sbíral vrchařské body 

V pelotonu panoval naprostý klid, na čele si povídali jezdci ATT Invetsments a Tufo Pardus Prostějov a nechali vedoucí čtveřici téměř tříminutový náskok. A ani v prvním výjezdu na vrchařskou prémii nad Zastávkou se v pelotonu nejelo. Kalojíros si dojel pro další vítězství na vrchařské prémii.

Tomáš Kalojíros byl nejaktivnějším jezdcem na vrchařských prémiích a zaslouženě vyhrál soutěž o nejlepšího vrchaře. © Jan Brychta/TJ Favorit Brno

Na rovině v okolí Zbraslavi se peloton na větru sice trochu natáhl, ale nikdo neodpadal a žádnému týmu se nepodařilo opravdu zaútočit. Čekalo se na druhou polovinu závodu. V prvním průjezdu cílem na Masarykově náměstí ve Velké Bíteši spurtovali uprchlíci o první místo na rychlostní prémii a nejrychlejší byl Habermann. Peloton ztrácel 2:40 a měl situaci pod kontrolou.

Následoval dlouhý okruh s dalším průjezdem Zastávkou a vrchařskou prémií nad touto obcí. Opět ji vyhrál Kalojíros a zajistil si vítězství ve vrchařské soutěži, což byl nepochybně jeho hlavní cíl. Poté už se začalo útočit i v hlavním poli. Aktivní byli zejména jezdci Elkovu, zatímco soupeři z ATT pouze reagovali na jejich nástupy. Zkusil to mistr republiky Matěj Zahálka a také Adam Ťoupalík, ale prostor nedostali.

Elkov – Kasper se snažil vývoj závodu otočit na svou stranu. © Jan Brychta/TJ Favorit Brno

ATT Investments hlídal útoky Elkovu

Na bočním větru u Zbraslavi se peloton poprvé rozdělil na několik malých skupin. Vpředu se udržela většina jezdců Elkov Kasper a ATT Investments. Ale skupina dlouho pohromadě nezůstala, přišly další útoky a zbylé uprchlíky si dojelo několik jezdců. Vznikla skupina ve složení: Bartosz Rudyk (Voster ATS), Jiří Petruš (ATT Investments), Jan Kašpar (ATT Investments), Pawel Szóstka, Jakub Říman (DK Bikeshop RACING Team), Michael Boroš (Elkov Kasper), Daniel Mráz (Elkov Kasper), Michael Kollert (Xeelo), Richard Habermann (Sparta Praha), Tomáš Kalojíros (Lubelskie Perla Polski) a Marek Čanecký (RRK Group). 

Skupina postupně navyšovala náskok před hlavním polem, což se moc nelíbilo favoritům z Elkov Kasper. Proto v prvním ze třech závěrečných okruhů s délkou 18 kilometrů zaútočili Adam Ťoupalík a Jan Bárta. Podařilo se jim získat malý náskok, ale za chvíli byli dostiženi pelotonem, kde se točili jezdci ATT. Dva okruhy před cílem byl rozdíl mezi čelem a hlavním polem 1:40. 

Do posledních kilometrů závodu se zdálo, že si to o vítězství rozdá trio Boroš, Petruš, Szóstka. © Jan Brychta/TJ Favorit Brno

Závodníci ATT kontrolovali čelo pelotonu, zatímco vpředu se neustále nastupovalo. Útoky režírovali závodníci Elkovu, Mráz a Boroš. Na jejich útok reagovali oba jezdci ATT a nechtěli se s hradeckými cyklisty točit. Až v závěru předposledního okruhu, po dalším Borošově útoku, začal s českým cyklokrosovým mistrem střídat Jiří Petruš. Za chvíli si je dojel Polák Szóstka a trojice ujížděla ostatním uprchlíkům.

Skvělý závěr v podání ATT

V nájezdu do posledního okruhu mělo vedoucí trio náskok půl minuty před šestičlennou skupinou a peloton vedený jezdci ATT Investments ztrácel 1:25. Zdálo se, že o vítězi se rozhodne mezi prvními třemi závodníky, protože tempo v pelotonu nebylo moc vysoké. Tým ATT jel udržovacím způsobem, ale vedoucí skupina také zpomalila po neúspěšném útoku Michaela Boroše ve stoupání.

Tým ATT Investments v závěru dominoval. © Jan Brychta/TJ Favorit Brno

Ještě 7 kilometrů před cílem byl odstup mezi pelotonem a vedoucí skupinou kolem jedné minuty, jenže poté rozjeli čtyři jezdci ATT Investments v čele s Danem Turkem, Jakubem Otrubou a Matúšem Štočkem tak vysoké tempo, že na bočním větru zcela rozervali hlavní pole a udrželi se pouze Dominik Neuman (Elkov Kasper), Maciej Paterski (Voster ATS) a Richard Holec (Tufo Pardus Prostějov). Na čtvrté pozici si ATT Investments vezl sprintera Pavla Kelemena, bývalého dráhového reprezentanta a bylo jasné, že to bude právě on, kdo bude za pardubický celek spurtovat. 

Kelemen ukázal na Masarykově náměstí ve Velké Bíteši svou ohromnou rychlost a získal první významné vítězství na silnici. Týmu ATT Investments se zároveň poprvé podařilo vyhrát Bíteš a není pochyb o tom, že letošní sestava je jejich nejlepší v historii. Druhý skončil Neuman a třetí Holec. Na čtvrtém a pátém místě dojeli Poláci Paterski a Szóstka. 

Stupně vítězů: zleva 2. Dominik Neuman (Elkov – Kasper), 1. Pavel Kelemen (ATT Investments), 3. Richard Holec (TUFO Pardus Prostějov). © Jan Brychta/TJ Favorit Brno

Touto vydařenou akcí po stránce sportovní i organizační se pro pořadatele Favorit Brno rozjela nová sezóna. Nejbližšími akcemi, které zkušený tým pořadatelů připravuje, bude 16. dubna Český pohár mládeže a žen Brilon Cup 2023 v Naměšti nad Oslavou, kde svůj závod na 60 km pojedou i hobby cyklisté, a v polovině května bude zahájena dráhová sezóna mezinárodním ve světě jedinečným etapovým bodovacím závodem 500 + 1 kolo.

 

Tisková zpráva ze dne 24. 3. 2023

Na Bíteš se chystá 170 závodníků

Startovní listina závodu Velká Bíteš – Brno – Velká Bíteš, která se uzavřela ve čtvrtek v pravé poledne, čítá přesně 170 závodníků ze 7 zemí světa. „Bíteš“ tak opět potvrzuje, že je závodem s nejpočetnějším startovním polem ze všech podniků Českého poháru ŠKODA CUP.

Jak již bylo avizováno dříve, na startu bude chybět obhájce loňského vítězství Mathias Vacek, který aktuálně závodí za tým první divize Trek – Segafredo na italském etapovém závodě Settimana Internazionale Coppi e Bartali. O opakovaný triumf na „Bíteši” se však budou pokoušet jiní dva závodníci. V roce 2019 po samostatném úniku v závěrečných kilometrech opanoval závod před těsně dotírajícím pelotonem Jakub Otruba, v současnosti závodící za tým ATT Investments, rok před ním taktéž sólově vyhrál Maciej Paterski, který k závodu nastoupí v dresu polského týmu Voster ATS.

Ani letos by v pelotonu neměl chybět dres české reprezentace. Obléknout by jej měli Milan Kadlec mladší (Development Team DSM), jehož otec na Bíteši triumfoval v roce 2011 a 2013, a Jakub Ťoupalík (EF Education – Nippo Development Team), loni třetí muž závodu, kteří se i přes svůj nízký věk mohou řadit k horkým favoritům. V konkurenci dvou aktuálně nejlepších českých týmů, které k závodu nastoupí ve výrazné početní převaze, to však nebudou mít vůbec jednoduché.

V reprezentačním dresu nastoupí Milan Kadlec, který si atmosféru Bíteše zažil již loni jako junior, kdy dokončil na 8. místě. © Jan Brychta/TJ Favorit Brno 2022

ATT Investments přihlásil ke startu celkem devět jezdců včetně již dříve zmíněného Jakuba Otruby, který má v letošním roce za sebou již celkové vítězství na dvouetapovém závodě na Rhodu a další čtvrté místo v konečném pořadí na druhém rhodském etapáku. Za tento tým nastoupí také třeba slovenský borec Matúš Štoček, který se na Rhodu blýskl jedním druhým a jedním čtvrtým místem v etapě. Dvě druhá místa si dříve v letech 2015 a 2021 z „Bíteše“ odvezla letošní posila Daniel Turek, v minulosti člen prokontinentálního týmu Israel Cycling Academy, který určitě bude chtít v neděli na Masarykově náměstí stanout na stupínku nejvyšším. Překvapit může i další nová akvizice, bývalý reprezentant v dráhovém sprintu, rychlík Pavel Kelemen, kterému může nahrávat nepříliš náročný profil tohoto jarního závodu.

Tým ATT Investments bude startovat s devíti závodníky. © grafika ATT Investments

Oproti tomu královéhradecký tým Elkov – Kasper nastoupí dokonce v jedenáctičlenném zastoupení, kde nebude chybět aktuální mistr republiky Matěj Zahálka, velezkušení Jan Bárta s několikanásobným cyklokrosovým mistrem republiky Michaelem Borošem a zejména Adam Ťoupalík, který se na začátku sezóny potkal s neuvěřitelnou formou. Letos nastoupil ke čtyřem kvalitně obsazeným závodům v Chorvatsku a Slovinsku, dvakrát skončil druhý a zbylé dva podniky dokonce vyhrál, naposledy včera, tedy tři dny před startem české primavery. Tyto ostřílené závodníky doplní čtveřice mladíků, pro které to bude jeden z vůbec prvních startů v elitní mužské kategorii. Mezi těmito hradeckými benjamínky bude také Štěpán Telecký, odchovanec pořádajícího týmu Favorit Brno. Ten pod vedením vítěze „Bíteše“ z roku 2009 Jiřího Hochmanna nastoupí v sestavě Adam Křenek, Štěpán Široký, Viktor Padělek, Adam Venc a Michal Rotter.

Z ostatních českých týmů budou na startu jezdci z AC Sparta Praha, Tufo Pardus Prostějov, ČEZ Cyklo Team Tábor a nebo CK Příbram Fany Gastro.  Zajímavé srovnání může nabídnout účast Michala Kollerta (Xeelo Cycling Team), jednoho z aktuálně nejlepších tuzemských amatérských cyklistů. Součástí mezinárodního pelotonu budou rovněž členové juniorské reprezentace, kteří mohou startovat na základě udělené výjimky Českým svazem cyklistiky.

Adam Ťoupalík se na začátku jara potkal s nevídanou formou a řadí se k největším favoritům nedělního závodu. © Jan Brychta/Elkov-Kasper

Více než třetinu startovního pole budou tvořit zahraniční účastníci. Největší zastoupení mají polské týmy. Na startu bude kontinentální tým Voster ATS s již zmíněným Paterskim a velmi rychlým závodníkem Bartoszem Rudykem, dráhařem, jenž zná velmi dobře prostředí brněnského velodromu, kde v roce 2018 nenašel přemožitele při etapovém bodovacím závodě 500+1 kolo, což je další tradiční akce spadající do bohatého portfolia závodů pořádaných Favoritem Brno. Dalšími polskými týmy jsou například TC Chrobry Scott Glogow, GKS Cartusia W Kartuzach Bike Atelier, Lubelskie Perła Polski či Luks Trójka Piaseczno. Asi nejrozmanitější soupisku má tým našich severních sousedů Bialini Gomola CCN, v jehož středu se závodu zúčastní Kanaďan, Kolumbijec, Brit a Ir.

Slovenské týmy zastupuje jeden z jejich dvou kontinentálních týmů RRK Group – Pierre Baguette – Benzinol, který po skončení své profesionální kariéry vede Juraj Sagan. Dalšími týmy jsou CAT Trenčín, CK Dukla Bratislava a PROefekt Across team.

Vinou souběhu rakouského poháru budou na Bíteši chybět Rakušané a jejich týmy. Z toho důvodu se na start nepostaví také český cyklista Michael Kukrle, předloňský vítěz a člen týmu Felbermayr – Simplon Wels.

Nejsilnějším zahraničním týmem na startu bude patrně polský tým Voster ATS, který se stal již pravidelným účastníkem. © Jan Brychta/TJ Favorit Brno 2022

Vůbec prvním zahraničním vítězem „Bíteše“ v celé její dlouhé historii byl až v roce 2012 Rakušan Riccardo Zoidl, v roce 2014 jej následoval slovinský jezdec Jan Tratnik a v roce 2018 polský cyklista Maciej Paterski, který je ve startovní listině i letos. Zajímavostí je, že ani v jednom případě se nejedná o nějakého bezejmenného cyklistu. Zoidl později závodil za worldtourový tým Trek – Factory Racing (Trek – Segafredo), Tratnik byl v době vítězství již mistrem Evropy do 23 let z roku 2012 a nyní závodí v týmu Jumbo Visma s vítězem Tour de France Jonasem Vingegaardem a trojnásobným vítězem španělské Vuelty Primožem Rogličem. Paterski měl v době svého vítězství za sebou již angažmá v týmu worldtour Liquigas – Cannondale (Cannondale Pro Cycling Team), kde závodil po boku s tenkrát vycházející hvězdou světového pelotonu Petrem Saganem.

Slovinského cyklistu Jana Tratnika čekala po vyhrané “Bíteši” v roce 2014 bohatá kariéra, která stále trvá. © Josef Vaishar/TJ Favorit Brno 2014

Předběžná startovní listina ke stažení zde: cs_20230326_vb-b-vb_startlist

 

Tisková zpráva ze dne 22. 3. 2023

Bíteš na obrazovce České televize

47. ročník populární cyklistické klasiky Velká Bíteš – Brno – Velká Bíteš, která odstartuje v neděli 26. března v pravé poledne z bítešského Masarykova náměstí, bude možné od samého začátku sledovat v přímém přenosu také na hybridním vysílání České televize kanálu ČT sport PLUS.

Ve spolupráci s Českým svazem cyklistiky se nám podařilo dojednat vysílání živého přenosu z „Bíteše“ na několika kanálech České televize. Celý závod půjde sledovat prostřednictvím hybridního vysílání HbbTV na chytrých televizorech, dále pak na webu České televize a v neposlední řadě v mobilní aplikaci ČT sport,“ říká Josef Vaishar, člen organizačního týmu Tělovýchovné jednoty Favorit Brno, která závod pořádá a výrobu živého přenosu financuje.

Ve spolupráci s Českým svazem cyklistiky se nám podařilo dojednat vysílání živého přenosu z „Bíteše“ na několika kanálech České televize. Celý závod půjde sledovat prostřednictvím hybridního vysílání HbbTV na chytrých televizorech, dále pak na webu České televize a v neposlední řadě v mobilní aplikaci ČT sport,“ říká Josef Vaishar, člen organizačního týmu Tělovýchovné jednoty Favorit Brno, která závod pořádá a výrobu živého přenosu financuje.

Kromě České televize bude LIVE přenos možné zhlédnout také na webu roadcycling.cz, youtube kanálu SportSoft Timing a na webu pořadatele www.favoritbrno.cz.

Režii a přenos signálu má na starosti firma SportSoft. „S touto firmou na výrobě internetových přenosů spolupracujeme od léta 2021 a myslím, že kvalitu streamu se nám daří stále zlepšovat. Obraz je přenášen pomocí technologie LTE. Případné výpadky zapříčiněné nedostatečným pokrytím signálem v hůře dostupných místech se snažíme minimalizovat použitím vírníku, který pořizuje atraktivní záběry ze vzduchu, kde je pravděpodobnost pokrytí signálem větší a jeho příjem stabilnější. Kromě kamery ve vírníku budeme mít další dva kameramany na motocyklech. Ke kvalitě přenosu velkou měrou přispívají i samotní řidiči doprovodných motocyklů, kteří mají cyklistickou závodnickou minulost a tak ví, jak se v pelotonu pohybovat a jak si najíždět, aby kameramani měli atraktivní záběry a zároveň negativně neovlivňovali vývoj závodu,“ dává Josef Vaishar nahlédnout do kuchyně výroby živého přenosu z cyklistického závodu, kde není možné z finančních důvodů využít satelitní přenos signálu, a dále doplňuje:„Uvědomujeme si, že zajištění přenosu obrazu je jen jednou z částí živého vysílání, neméně důležitou roli hraje také informační hodnota, aby divák věděl, co se na obrazovce děje a jaký je vlastně celkový vývoj závodu. Proto máme v koloně doprovodných vozidel „informátora“, který posílá do režie základní informace o složení úniků a jejich náskoku.“ Pro úplnost zbývá ještě dodat, že závodem bude provázet Josef Kratina, sportovní komentátor Eurosportu a České televize.

Vírník pořizuje atraktivní záběry ze vzduchu a minimalizuje výpadky přenosu LTE, díky lepšímu pokrytí signálem než při zemi. © Jan Brychta/TJ Favorit Brno 2021

Kromě České televize bude LIVE přenos možné zhlédnout také na webu roadcycling.cz, youtube kanálu SportSoft Timing a na webu pořadatele favoritbrno.cz. 

Kdo se bude chtít vydat přímo k trati a zafandit projíždějícím závodníkům může využít několik tipů od organizátora: „Samozřejmě budeme rádi, když nás přijdou či ještě lépe na kole přijedou fanoušci podpořit. Z atraktivních míst na trase můžu vypíchnout vrchařské prémie v Kohoutovicích a nad Zastávkou. Pak se diváci mohou přesunout do Velké Bíteše, kde se můžou občerstvit buď v restauraci U Raušů, která je jedním z partnerů akce, a nebo v místní vyhlášené cukrárně. Případně se ještě můžou jet podívat na úsek mezi Osovou Bítýškou a tzv. Křeptovským Dvorem, kde se často v závěrečných okruzích ve zvlněné a otevřené krajině na větru závod rozhoduje. Pro „sběratele“ můžu ještě doporučit stoupání za Velkou Bíteší směrem na Přibyslavice, kde je občerstvovací úsek a závodníci zde v druhém kole houfně odhazují své bidony.

Velká Bíteš – Brno – Velká Bíteš startuje již tuto neděli ve 12:00.

Členitý profil za Osovou Bítýškou vybízí každoročně k četným pokusům závod rozhodnout. © Jan Brychta/TJ Favorit Brno 2019

 

Tisková zpráva ze dne 7. 3. 2023

Bíteš otevře silničářskou sezónu

Již několik desítek let je českou primaverou, tedy závodem, který na jaře roztáčí kolotoč tuzemské vrcholové silniční cyklistiky, tradiční a mezi elitními závodníky velmi populární „Bíteš“. Závod, jehož centrem se v posledních letech stalo Masarykovo náměstí ve Velké Bíteši, se jezdí na trase Velká Bíteš – Brno – Velká Bíteš. Letos jej Tělovýchovná jednota Favorit Brno uspořádá v neděli 26. března již po sedmačtyřicáté.

Populární Bíteš je dlouhodobě závodem s nejpočetnějším startovním polem v ČR. © Jan Brychta/TJ Favorit Brno

Tato 1. část seriálu závodů Českého poháru v silniční cyklistice Škoda Cup 2023 se koná pod záštitou starostky města Velká Bíteš Ing. Markéty Lavické. Podoba trasy závodu se od roku 2015, kdy se jezdí z Velké Bíteše, ustálila. Na závodníky tak čeká celkem 162 zvlněných kilometrů, ke kterým se vydají v pravé poledne.

Úvodní kilometry je zavedou podél dálnice D1 do Brna, kde na 30. km vystoupají na první vrchařskou prémii v brněnských Kohoutovicích. Po sjezdu do Bosonoh projedou depem starého Masarykova okruhu a vydají se zpět na Vysočinu. Cestou přes Říčany a Rosice za obcí Zastávka překonají další nepříjemné stoupání, na jehož vrcholu budou celkem 2x bojovat o body do soutěže o nejlepšího vrchaře závodu. Po prvním průjezdu cílovým prostorem ve Velké Bíteši, kde budou pro změnu každé kolo brát body do sprinterské soutěže, se vydají na zkrácený okruh přes Říčany, Rosice a Zastávku zpět do Bíteše. Závěrečné kilometry si odkrouží na necelém 18 kilometrů dlouhém okruhu severozápadně od Velké Bíteše, který absolvují 3x. Na zvlněném úseku, kde závod obvykle znepříjemňuje silný boční vítr, mezi Vlkovem, Osovou Bítýškou a tzv. Křeptovským Dvorem, se v posledních letech závod zpravidla rozhoduje.

Trasa závodu je od roku 2015 ustálená. Výjimkou byl rok 2021, kdy se z důvodu pandemických opatření centrem stal brněnský velodrom a závod se jel v opačném gardu z Brna do Velké Bíteše a zpět.

Z této zvyklosti vybočuje loňský ročník, kdy se hned na první vrchařské prémii v Brně utvořila skupinka tří mladých závodníků, která své úsilí dotáhla až do zdárného konce a vytoužený cíl viděli o sedm sekund dříve než zbytek hlavního pole. Nejrychlejším ze všech byl největší tuzemský talent posledních let Mathias Vacek v reprezentačním dresu ČR, který však letos vítězství obhajovat nebude. Zásluhou i tohoto výsledku si vyjel smlouvu u profesionálního amerického WorldTour týmu Trek – Segafredo a s největší pravděpodobností bude v době konání „Bíteše“ závodit ve světovém pelotonu.

Mathias Vacek vítězí po téměř třech hodinách a padesáti minutách v loňském ročníku závodu Velká Bíteš – Brno – Velká Bíteš. © Jan Brychta/TJ Favorit Brno

Otevírá se tak možnost dalším závodníkům. Na startu lze očekávat množství zahraničních účastníků zejména z Polska a Slovenska. Předběžná startovní listina se uzavírá v týdnu před startem, proto konkrétní jména budeme znát za necelé tři týdny. Z pohledu českého diváka bude velmi zajímavý souboj mezi dlouhodobě nejsilnějším českým týmem královéhradeckým Elkov-Kasper, který pro letošní sezónu hodně omladil, a dalším východočeským týmem ATT Investments, jenž naopak přes zimu posílil o zkušené jezdce, z nichž někteří mají zkušenosti i z italského Gira a španělské Vuelty. Ambice si dělá také domácí tým Favoritu Brno, jehož jezdce závodem provede trenér Jiří Hochmann, vítěz „Bíteše“ z roku 2009.

Divácky zajímavým bude souboj dvou nejlepších českých týmů Elkov – Kasper a ATT Investments. O vítězství bude usilovat také řada zahraničních týmů. © Jan Brychta/TJ Favorit Brno

Favorit Brno byl jedním z prvních pořadatelů, který v roce 2016 zajistil internetový LIVE přenos z cyklistických závodů u nás. A od té doby v tom každým rokem pokračuje a snaží se přenos stále vylepšovat. Ten bude možné sledovat na webu Roadcycling.cz nebo na youtube kanálu SportSoft Timing. Jedná se i o možnosti vysílání přes HbbTV České televize. 

Na Masarykově náměstí ve Velké Bíteši bude umístěna velkoplošná LED obrazovka, na které bude přenos závodu, kterým bude přímo z náměstí provázet Josef Kratina, sportovní komentátor Eurosportu a České televize, vysílán. O zábavu se bude starat moderátor rádia Kiss a Signal Luděk „Savana“ Urbánek se svou kapelou Papakult.

 

Oficiální plakát závodu Velká Bíteš – Brno – Velká Bíteš 2023. © Jan Brychta/TJ Favorit Brno

Top