Přehled vítězů na trati závodu  Velká Bíteš – Brno –  Velká Bíteš

Datum
Vítěz
Tým
Počet jezdců na startu
Délka závodu
Průměrná rychlost
 6. dubna 2024
ŘEHA Filip
ATT Investments
 125 165 km
41,15 km/h
26. března 2023 KELEMEN Pavel ATT Investments 168 162 km 41,8  km/h
27. března 2022 VACEK Mathias Silniční reprezentace ČR 113 162 km 42,3  km/h
17. dubna 2021 KUKRLE Michael Elkov Kasper Czech Cycling Team 184 151 km 42,7  km/h
V roce 2021 byl z důvodu vyhlášených protiepidemických opatření v souvislosti s koronavirem start a cíl na brněnském velodromu a závod se tedy jel na trase Brno – Velká Bíteš – Brno.
29. března 2020
Závod se z důvodu vyhlášení nouzového stavu v ČR (celosvětová pandemie koronaviru COVID-19) neuskutečnil 
31. března 2019
OTRUBA Jakub
ELKOV AUTHOR cycling team
164
 161 km
42,73 km/h
25. března 2018 PATERSKI Maciej Wibatech Merx 7r 134 161 km 39,28 km/h
 1. dubna 2017 KAŇKOVSKÝ Alois ELKOV AUTHOR cycling team 168 163 km  41,53 km/h
 2. dubna 2016 BUCHÁČEK Tomáš Whirlpool-Author cycling team 142 168 km  40,10 km/h
 4. dubna 2015

  POLNICKÝ  Jiří  

 Whirlpool-Author

200

166 km

 41,23 km/h

Přehled vítězů na trati závodu Brno – Velká Bíteš – Brno

Datum
Vítěz
Tým
Počet jezdců na startu
Délka závodu
Průměrná rychlost

5. dubna 2014

TRATNIK Jan AMPLATZ BMC 186 133 km 42,77 km/h
6. dubna 2013 KADLEC Milan

ASC DUKLA Praha

128 143 km 42,45 km/h

31. března 2012

ZOIDL Riccardo

RC ARBÖ Wels Gourmetfein

177

160 km

40,79 km/h

2. dubna 2011

KADLEC Milan

ASC DUKLA Praha

154

160 km

42,70 km/h

3. dubna 2010

KÖNIG Leopold

PSK Whirlpool

141

161 km

41,3  km/h

4. dubna 2009

HOCHMANN Jiří

ASC DUKLA Praha 121 146 km 41,4  km/h

30. března 2008

MAREŠ Jiří

PSK Whirlpool

136

156 km

39,6  km/h

1. dubna 2007

BEČKA Radek

PSK Whirlpool

140

153 km

40,2  km/h

26. března 2006

DLOUHÝ Vojtěch

PSK Whirlpool

98

112 km

39,7  km/h

2. dubna 2005

RABOŇ František

PSK Whirlpool

152

150 km

36,8  km/h

28. března 2004

PUČELÍK Petr

SPARTA Praha

153

150 km

40,9  km/h

30. března 2003

KLASA Petr

JOKO Velamos

102

150 km

42,5  km/h

30. března 2002

MLYNÁŘ Zdeněk

Superior Brno

172

136 km

37,8  km/h

25. března 2001

HERMAN Petr

Remerx

160

150 km

42,1  km/h

26. března 2000

HEGER Slavomír

Wüstenrot ZVVZ

43,3  km/h

28. března 1999

HRUŠKA Jan

Wüstenrot ZVVZ

150

150 km

42,7  km/h

22. března 1998

BENČÍK Petr

PSK Hyundai

89

150 km

41,2  km/h

23. března 1997

HEGER Slavomír

ZVVZ – Giant

134

128 km

41,6  km/h

22. března 1996

KEJVAL Miloslav

PSK Polyma

119

100 km

40,1  km/h

24. března 1995

TESAŘ Lubor

TICO – Bayer

105

150 km

43,2  km/h

25. března 1994

KEJVAL Lubomír

Husquarna – ZVVZ

150

142 km

38,3  km/h

26. března 1993

TESAŘ Lubor

TICO Praha

163

110 km

41,3  km/h

27. března 1992

REGEC Jozef

Kelli Vídeň

133

110 km

43,2  km/h

29. března 1991

30. března 1990

ŠTYKS Luděk

RH Plzeň

168

110 km

40,3  km/h

24. března 1989

KAISER Karel

DUKLA Brno

191

110 km

42,3  km/h

25. března 1988

LOM Luboš

DUKLA Praha

149

96 km

39     km/h

27. března 1987

VANKO František

DUKLA Brno

169

120 km

40     km/h

28. března 1986

PALOV Květoslav

DUKLA Brno

120 km

40,7  km/h

 1985

30. března 1984

HRAZDÍRA Miloš

Dukla Brno

z původních 120 km zkráceno na 85 km

39,3  km/h

duben 1983

KOZÁREK Vladimír

Favorit Brno

125 km

41,9  km/h

2. dubna 1982

JURČO Milan

výběr ČSSR

125 km

40,6  km/h

8. dubna 1981

SÝKORA Miroslav

DUKLA Brno

(dojelo 90)

120 km

41,9  km/h

9. dubna 1980

KVETAN Vendelín DUKLA Trenčín

6. dubna 1979

JURČO Milan DUKLA Bratislava 100 km 35,2 km/h

7. dubna 1978

ŠKODA Jiří

výběr ČSSR

71

110 km

42 km/h
1. dubna 1977

KALIŠ František

DUKLA Brno

101

110 km

39 km/h

TROCHU HISTORIE

Ačkoliv se letos jede již třicátý první ročník (údaj k roku 2007) této populární klasiky, která se poprvé jela v roce 1977, počátky tohoto jarního závodu musíme hledat již v šedesátých letech dvacátého století.
Vše souvisí se založením Tělovýchovné jednoty Favorit Brno, které se datuje na konec června roku 1957. Na přelomu padesátých a šedesátých let se činovníci jednoty zaměřili na výchovu vlastního závodnického dorostu, což vedlo k pořádání pravidelných náborových akcí a dorosteneckých závodů. Není tedy překvapující, že v roce 1960 bylo v jihomoravském kraji registrováno 785 cyklistů a z toho více než 600 v samotném Brně. Z pohledu počtu samotných cyklistů se tak TJ Favorit Brno zařadila k největším.
Další logickým krokem, kde by si tito závodníci porovnávali výkonnost, bylo pořádání závodů. Třebaže TJ Favorit Brno zahájila svoji činnost v době, kdy už žila tradice větších jednorázových závodů, do nichž řadíme především okruhy městem Brnem, podařilo se jí celkem záhy zařadit každoročně nemalý počet závodů do cyklistického kalendáře. Ze silničních závodů zasluhuje pozornost klasická jarní časovka na 40 km Brno – Pohořelice a zpět, naprosto ojedinělá v tomto termínu, a pak především závod na trase Brno – Mikulov (Břeclav) – Brno, jenž se stal jakýmsi festivalem brněnské cyklistiky. Jednalo se o první závody sezóny a na startu se tak sešlo mnohdy více než 500 závodníků všech kategorií dohromady. Celkem pochopitelně se pak tento podnik zařadil spolu s Velkou cenou Břeclavi a Cenou Hlohovce mezi kontrolní a nominační závody na tehdejší vrchol cyklistiky východního bloku – tzv. Tour východu – májové etapy Závodu míru.
Ve druhé polovině sedmdesátých let však byla vystavěna dvouproudová výpadovka směrem na Vídeň a organizátoři začali mít problémy s obstaráním potřebných povolení na vedení závodu jižním směrem. Naštěstí byla včas nalezena náhrada, a tak 1. dubna 1977 mohl být odstartován závod na trase Brno – Velká Bíteš – Brno. V osmdesátých letech se jednalo o velkou dvoudenní akci, kdy jeden den závodily na zkrácené trati mládežnické kategorie a den druhý srovnali své síly elitní závodníci. Výjimkou tak nebyla ani účast čítající celkem 600 – 700 závodníků!
Ani v tomto desetiletí se však neobešel závod bez potíží. V roce 1986 vydal Československý cyklistický svaz celkem logické rozhodnutí, že závody mládežnických kategorií se mohou konat pouze na uzavřených tratích. I přesto, že se organizátoři do poslední chvíle snažili tehdy s odpovědnými orgány VB najít kompromisní řešení a závod uspořádat i pro mladé cyklisty, vše skončilo nezdarem a toho roku se uskutečnil pouze závod pro muže. To byl hlavní důvod, proč již v roce následujícím byl start i cíl přesunut z brněnského velodromu na zhruba patnáct kilometrů vzdálený Automotodrom (AMD) Brno. Tento krok byl vskutku prozíravým! Mládež si své závodní kilometry naprosto bezpečně odkroužila na bezchybném povrchu tamější dráhy, starší dorostenci a muži pak na okruhu absolvovali pouze začátek a závěr svého závodění. Téměř všichni pak byli překvapeni náročným profilem, který brněnský automotodrom poskytuje.
Spolupráce s AMD Brno byla skončena začátkem devadesátých let, a tak se opět startovalo a končilo na brněnském velodromu. Od roku 2000 se tento závod jezdil pod názvem Velká cena hotelu Voroněž, proto bylo celkem logické, že se start i cíl přemístil o několik set metrů od velodromu právě před zmíněný hotel.
Další velké změny se datují zhruba do roku 2005, kdy začala několikaletá složitá rekonstrukce frekventované křižovatky nedaleko velodromu v Brně – Pisárkách. Vzhledem ke složité dopravní situaci se opět měnilo místo startu a cíle. Tentokráte padlo rozhodnutí na jednu z nejatraktivnějších brněnských lokalit, přehradu. Potřebné zázemí nalezli organizátoři v hotelu Santon a jeho okolí. Jelikož tento hotel spadal pod správu hotelu Voroněž, nebylo tedy nutné měnit název závodu, a tak i tyto tři ročníky se jely jako VC hotelu Voroněž.
Od konce sedmdesátých let minulého století až do poloviny prvního desetiletí 21. století byla trasa víceméně totožná. Přelom roku 2005/2006 se nesl ve znamení dlouhé tvrdé zimy, která značně poničila povrch vozovek severozápadně od Velké Bíteše, kde se jezdily tradiční okruhy. Na poslední chvíli tedy organizátoři tento úsek vynechali a bylo nalezeno náhradní řešení. Velkou Bíteší se pouze projelo a pokračovalo se směrem na Brno. V obci Říčany jezdci odbočili doprava zpět na Rosice a dostali se tak na trasu, po které do Bíteše přijeli. Tento skoro 38 km dlouhý okruh (Rosice – Velká Bíteš – Říčany) jezdci absolvovali dvakrát. Jelikož se tato nová trať setkala s kladnými ohlasy, bylo rozhodnuto o zajištění dalších ročníků v této variantě.
Zatím poslední velká změna je naplánována na rok letošní. Křížovatka v Pisárkách je již zrekonstruována a plně v provozu, nic nebrání tomu, aby se tak po dlouhé pauze konal startovní i vyhlašovací ceremoniál před hotelem Voroněž, hlavním reklamním partnerem celého závodu, a ten opět nesl název Velká cena hotelu Voroněž, v historii již podeváté.
Top