Novinky
Tisková zpráva z 30. 6. 2022
České a zahraniční hvězdy na startu Brno – Mikulov – Brno
28 týmů z Česka a zahraničí je přihlášeno k závodu Brno – Mikulov – Brno. Kompletní česká špička se utká s celky z Polska, Rakouska, Slovinska, Itálie, Slovenska, Maďarska, Německa, Nizozemí, Litvy a Izraele.
Vítězství obhajuje Adam Ťoupalík z domácího celku Elkov Kasper. Vítěz prvního ročníku obnovené klasiky Brno – Mikulov – Brno zatím figuruje mezi náhradníky, ale Elkov Kasper bude nepochybně patřit k nejsilnějším sestavám v závodě. Očekává se start Jana Bárty, sedminásobného mistra České republiky v časovce, který svůj poslední titul získal před týdnem a přidal druhé místo v závodě s hromadným startem. V širší nominaci týmu je také čerstvý mistr republiky Matěj Zahálka a mistr republiky v cyklokrosu Michael Boroš. Mezi favority patří také Jakub Otruba, který byl v loňském ročníku důležitým pomocníkem vítězného Ťoupalíka a sám dokončil na pátém místě.

Matěj Zahálka, který se stal v neděli překvapivým mistrem ČR, nebude na startu Brno – Mikulov – Brno chybět. Vydrží mu forma? © Josef Vaishar / TJ Favorit Brno
V loňském ročníku obsadili první tři místa čeští závodníci. Druhý Daniel Turek z rakouského týmu Felbermayr Simplon Wels a třetí Karel Camrda, lídr české sestavy ATT Investments, se k náročnému závodu s celkovým převýšením 2300 metrů postaví i letos. Turek byl nejaktivnějším závodníkem v závěru závodu, společně s tehdejším týmovým kolegou Richardem Zoidlem útočili v posledních stoupáních závodu. V předposledním výjezdu na Žlutý kopec se Turek vydal stíhat útočícího Ťoupalíka a v krátkém výjezdu na hrad Špilberk byl jen několik sekund za ním, ale Ťoupalík se na čele udržel.
A chybět nebude ani čtvrtý muž loňského ročníku, Slovinec David Per z Adria Mobil. Oba slovinské týmy mohou být hodně silné, kromě sestavy Adria Mobil, za kterou v letech 2013 – 2015 závodil Primož Roglič, přijede také Ljubljana Gusto Santic, domovský klub vítěze Tour de France Tadeje Pogačara. V týmu z hlavního města Slovinska sbíral Pogačar své první úspěchy v mládežnických kategoriích a v kategorii U23. Na mladé závodníky se Ljubljana Gusto Santic soustředí i nadále.

David Per ze slovinského týmu Adria Mobil, který loni dojel na 4. místě, byl nejlepším zahraničním závodníkem. © Jan Brychta / TJ Favorit Brno
Nejznámější osobností na startu bude zkušený Australan Adam Hansen. Účastník neuvěřitelných 29 Grand Tours se ve svých 41 letech vrátil do závodního pelotonu v dresu rakouského týmu WSA KTM Graz p/b LEOMO. Hansen se po ukončení kariéry ve WorldTour rozhodl závodit v dlouhých triatlonech a silniční závody jsou vhodnou přípravou. Prostřednictvím rakouského týmu také propaguje svou firmu LEOMO.

Největší hvězdou na startu bude Adam Hansen. Rekordman v počtu dokončených Grand Tour v nepřetržité řadě, na fotografii v dresu formace Lotto Soudal při závodě Deutschland Tour 2018. © Josef Vaishar / TJ Favorit Brno
Vždy silné jsou polské týmy a polští cyklisté. Na startu Brno – Mikulov – Brno jich bude hned pět a to včetně sestavy HRE Mazowsze Serce Polski, která si letos připsala už deset vítězství v závodech UCI a do Brna přiveze nového polského mistra Norberta Banaszeka. A také sedmého muže loňského pořadí Jakuba Kaczmareka. Konkurenční tým Voster ATS nasadí loni šestého Jakuba Muriase.
Jediným národním týmem na startu bude Izrael. V čele s Itamarem Einhornem, velmi rychlým závodníkem, vítězem etapy na Okolo Slovenska, kde porazil také Petera Sagana. Einhorn byl nejlepší v loňském polském závodě série Visegrad 4, ale trasa z Brna do Mikulova a zpět bude pro člena WorldTeamu Israel – Premier Tech nejspíš příliš těžká.

Itamar Einhorn na trase loňského ročníku závodu Visegrad 4 Grand Prix Czech Republic.. © Jan Brychta / TJ Favorit Brno
Seznam týmů závodu Visegrad 4 Grand Prix Czech Republic 2022 Brno – Mikulov – Brno |
|
Tým | Stát |
AC Sparta Praha | Česko |
ATT Investments | Česko |
CK Příbram Fany Gastro | Česko |
Dukla Praha | Česko |
Elkov Kasper | Česko |
TJ Favorit Brno | Česko |
Team Forman profiq Cinelli | Česko |
TUFO PARDUS Prostějov | Česko |
WSA KTM Graz p/b LEOMO | Rakousko |
P&S Benotti | Německo |
Santic Wibatech | Německo |
Epronex – Hungary Cyccling Team | Maďarsko |
MKB Bank Cycling Team | Maďarsko |
Izraelský národní tým | Izrael |
Cycling team Friuli ASD | Itálie |
Kaunas Cycling Team | Litva |
HRE Mazowsze Serce Polski | Polsko |
TC Chrobry SCOTT Głogów | Polsko |
K.S. Pogon Mostostal Puławy | Polsko |
Voster ATS Team | Polsko |
Adria Mobil | Slovinsko |
Ljubljana Gusto Santic | Slovinsko |
Global Cycling Team | Nizozemí |
BRS Kaktus Bike | Slovensko |
Cycling Academy Trenčín | Slovensko |
Dukla Banská Bystrica | Slovensko |
PROefekt Across CST Team | Slovensko |
Tisková zpráva z 24. 6. 2022
Nový plakát závodu Brno – Mikulov – Brno od výtvarníka Toma Havláska
Pořadatelé obnovené klasiky Brno – Mikulov – Brno představují nový plakát závodu, který připravil výtvarník Tom Havlásek. Umělec známý především díky své tvorbě s motoristickou tematikou má blízký vztah také k cyklistice.
„Cyklistiku mám rád, sleduji ji a mám sbírku starých kol. Cyklistické motivy jsem už maloval a plakát je vždy zpestření mé tvorby, takže plakáty na různé akce dělám s radostí,“ říká Tom Havlásek, jehož obrazy zdobí stěny především motoristických nadšenců. Jeho obraz má ve sbírce například bývalý mistr světa F1 David Coulthard a po loňské Tour de France se mezi jeho klienty zařadil také dvojnásobný vítěz nejslavnějšího závodu Tadej Pogačar.
Plakát pro Brno – Mikulov – Brno znázorňuje anonymního jezdce v popředí a siluety Brna a Mikulova v pozadí. Výsledek nepochybně zaujme spoustu milovníků cyklistiky a na české cyklistické scéně je výjimečný. „Plakát ztvárňuji většinou na papír, zatímco obrazy maluji na plátno. U plakátů není třeba si hrát s detailem, cítím to tak, že plakát by měl být jednoduchý a srozumitelný na první pohled,“ vysvětluje autor.
„Měl jsem od pořadatelů z Favoritu Brno velkou volnost. Ale měl být v barvách podobných předchozím plakátům, takže červeno-modrý. Proto je tam přechod modré a červené a v pozadí je silueta Mikulova a Brna. Je to koláž vytvořená z novinového papíru, s čímž si často hraju i na obrazech. Používám koláž v pozadí a malovaný motiv v popředí. Nechybí vyjádření dynamiky nějakými cákanci, jak je u mě zvykem.“
„Jsme si vědomi tradice, na kterou obnovený závod navazuje a proto jsme chtěli výjimečnost závodu podtrhnout něčím speciálním,” přibližuje pozadí vzniku nápadu Josef Vaishar z organizačního výboru. „Věřím, že malba fanoušky zaujme a z plakátu se stane cenný sběratelský kousek, který ozdobí nejednu cyklistickou dílnu či garáž. Pro tyto účely chystáme také limitovanou edici deseti kusů, které podepíše sám autor a také vítěz letošního závodu.”
Tom Havlásek navštívil závod Brno – Mikulov – Brno už v loňském roce a snad mu čas dovolí přijet se podívat i letos. „Loni jsem vzal svůj kabriolet a jel jsem se podívat na stoupání do Pavlova a potom jsem přejel na další stoupání na Hlínu. Část trati znám z projížděk na svých starých kolech a zrovna na Hlínu jezdím rád. A ještě jsem stihl přejet do Ostrovačic do serpentin. To je pro mě magické místo, protože tudy vedla stará Grand Prix a bylo to atraktivní místo na trati. Mám to spojené s motorsportem a vždy mě dokáže překvapit, jak jsou motorsport s cyklistikou mnohdy blízce propojené.“
Veřejnost si bude moci grafiku prohlédnout na různých prezentačních plochách. Kromě plakátu formátu A2 je realizována také billboardová kampaň a setkat se s malbou bude možné i na zastávkách MHD. Originál bude vystaven v den závodu v cílovém prostoru.
Závod s celým názvem Visegrad 4 Grand Prix Czech Republic: Brno – Mikulov – Brno, který zaštítili primátorka města Brna JUDr. Markéta Vaňková a hejtman Jihomoravského kraje Mgr. Jan Grolich, se bude konat v sobotu 9. července. Slavnostní start proběhne v 10:15 na brněnském velodromu, nejrychlejší závodníci jsou očekáváni kolem 15. hodiny na hradě Špilberku.
Tisková zpráva z 14. 6. 2022
Visegrad 4 Grand Prix Czech Republic Brno – Mikulov – Brno
Přípravy 2. ročníku mezinárodního cyklistického závodu Visegrad 4 Grand Prix Czech Republic: Brno – Mikulov – Brno jsou v plném proudu. Do startu obnovené klasiky na trase z Brna do Mikulova a zpět zbývá necelý měsíc. Pořadatelé z Favoritu Brno navážou na povedený debut a přidají pár změn a vylepšení. Nový ročník závodu bude o něco delší a víc myslí na fanoušky u trati.
Závod zařazený do kalendáře Mezinárodní cyklistické federace kategorie 1.2 Europe Tour je také součástí série Visegrad 4 Bicycle Races. Trasa bude velmi podobná loňskému ročníku. Cyklisté v sobotu 9. července opět odstartují z brněnského velodromu TJ Favorit Brno a o vítězi se rozhodne v klasikářském dojezdu na hrad Špilberk.
Pořadatelé Brno – Mikulov – Brno navazují na tradiční jarní klasiku, která se jezdila v 50. až 70. letech minulého století, ale vylepšili ji o několik náročných stoupání v závěru 190 kilometrů dlouhého závodu. Celkové převýšení B-M-B je 2300 metrů, ale z toho 1300 metrů cyklisté překonají až v posledních 60 kilometrech.
V letošním ročníku dojde k několika malým změnám trati, ale charakter závodu to nezmění. Peloton vyrazí z Brna směrem na jih, kde za Strachotínem protne Novomlýnské nádrže, dojede na Pálavu a po 71 kilometrech dorazí do Mikulova. Účastníci závodu byli loni velmi aktivní už na začátku závodu a mnohým chyběly síly do náročného závěru. Na otevřených rovinách navíc hrozí silný boční vítr a dělení pelotonu.
Cyklisté projedou centrem Mikulova a poté se přes Milovice, Zaječí a Vranovice budou vracet zpět k Brnu. To nejtěžší přijde v posledních 60 kilometrech. Na strmý výjezd z Dolních Kounic okamžitě navazuje ještě těžší stoupání na obávanou Hlínu.Za Hlínou dojde k menší změně trati, cyklisté totiž zamíří do Ořechova, překonají krátké a strmé stoupání připomínající bergy z klasiky Amstel Gold Race, sjedou do Střelic a pokračují k dalšímu náročnému výjezdu do obce Omice. Následuje další těžký úsek z Popůvek na Kývalku, stoupání k brněnskému automotodromu a sjezd do Žebětína. Rozhodujícím úsekem bude posledních 6 kilometrů. Na trati totiž jsou hned tři stoupání, nejdříve výjezd do Kohoutovic známý z jarní klasiky Velká Bíteš – Brno – Velká Bíteš, odkud cyklisté spadnou do Pisárek a dva strmé výjezdy v úplném závěru.
Diváci, kteří navštíví nejtěžší kopec Hlína, budou mít díky změně trati a průjezdu Ořechovem více času přesunout se do Brna a stihnou díky tomu samotný dojezd na Špilberku, či výjezd cyklistů na Žlutý kopec. „Chceme fanouškům u trati nabídnout větší zážitek, letos budou moci stihnout jak průjezd cyklistů na trati, tak i samotný dojezd,“ říká Josef Vaishar z organizačního výboru závodu Brno – Mikulov – Brno zodpovědný za podobu trasy.
Ve stoupání na Žlutý kopec, v ulici Lipová, je ideální šance zaútočit, čehož před rokem využil Adam Ťoupalík, utrhl soupeře z vedoucí skupiny a udržel se na čele až do cíle. Závod uzavírá krátký a rychlý sjezd a strmý, technický dojezd na Špilberk. „Dojezd závodu je skvělý, věděl jsem, že mi bude sedět. Trať závodu je na domácí poměry náročná a na to jsem si věřil,“ pochvaluje si vítěz loňského ročníku.

Vítěz prvního ročníku obnoveného závodu Adam Ťoupalík v dresu Elkov – Kasper. © Jan Brychta / TJ Favorit Brno
Fanoušci a diváci budou moci závod sledovat nejen u trati, ale také prostřednictvím přímého přenosu a živé fotoreportáže na webu RoadCycling.cz. V cílovém prostoru na Špilberku bude připravena velkoplošná LED obrazovka. Fanoušci tak budou mít dokonalý přehled o vývoji závodu a o tom, kde se nejlepší cyklisté zrovna nacházejí.