Úvod Trasa Týmy Historie Fotografie Partneři

Novinky

 

Tisková zpráva ze dne 9. 7. 2022

Adam Ťoupalík obhájil vítězství na Brno – Mikulov – Brno

Adam Ťoupalík byl opět nejlepší v obnovené české klasice Brno – Mikulov – Brno. Tentokrát to však měl o dost těžší, o svém triumfu v českém dílu série Visegrad 4 rozhodl až ve strmém klasikářském dojezdu na Špilberku. Největším soupeřem mu byl Polák Jakub Kaczmarek, na třetí místě skončil další Čech Jan Kašpar.

Adam Ťoupalík vítězí v závodě Brno – Mikulov – Brno. © Patrik Pátek / TJ Favorit Brno

190 kilometrů dlouhá jednorázovka byla mimořádně rychlá hned od startu. V úvodních rovinatých pasážích po větru se neustále útočilo a brzo vznikl velký únik 20 jezdců, kde nechyběl obhájce vítězství Adam Ťoupalík, jeho týmoví kolegové z Elkov Kasper a také ostatní favorité a mimo jiné i Adam Hansen z rakouského WSA KTM Graz p/b LEOMO. 

Skupina najela na čele závodu do prvního velkého stoupání v Pavlově a právě zde se dopředu dotáhli další závodníci. Následoval průjezd Mikulovem a cyklisté zpomalili při návratu zpět do Brna. Po velmi rychlém úvodu bylo potřeba se občerstvit a načerpat síly před kopcovitým závěrem závodu. Ovšem i na rovinách v protivětru se útočilo. Hodně aktivní byl Richard Habermann z pražské Sparty, zkoušeli to také polští jezdci z několika týmů, ale nakonec se do sólového úniku vydal Ital Davide De Cassan z týmu Friuli ASD. 

Davide De Cassan v dlouhém sólovém úniku. © Patrik Pátek / TJ Favorit Brno

Za De Cassanem se rozhodl vyrazit další sólista Pawel Szostka ze Santic – Wibatech a v malém pelotonu začali pracovat jezdci Elkov Kasper pracující pro Adama Ťoupalíka. De Cassan najel do závěrečných 60 kilometrů s dobrým náskokem 2:30 před pelotonem, zatímco Szostka byl brzo dostižen.

Italský cyklista jako první vyjel nejtěžší stoupání Hlína a pokračoval sám do ořechovského kopce. Zde zvýšil tempo hlavní skupiny tým Elkov Kasper, konkrétně Jakub Otruba. De Cassan se sice snažil a podal velmi dobrý výkon, ale proti Elkovu neměl šanci. Český tým byl sice oslabený nemocemi několika závodníků, přesto se rozhodl vzít vývoj závodu pod vlastní kontrolu a ve stoupání do obce Omice Itala dojel.

Jakub Otruba odvedl obrovské množství práce pro pozdějšího vítěze. © Patrik Pátek / TJ Favorit Brno

V první skupině měl Elkov Kasper čtyři jezdce, ale většina práce byla na Otrubovi. Dlouhé kilometry držel vysoké tempo skupiny 35 jezdců a síly za ním šetřil Ťoupalík a soupeři z ATT Investments a polských celků. Otruba předváděl excelentní výkon, jako poslední pomocník Adama Ťoupalíka stále šlapal na čele skupiny i ve stoupání k Automotodromu a likvidoval pokusy soupeřů o únik. Pracovat vydržel až do kohoutovického kopce, kde zaútočil Marcin Budzinski z týmu HRE Mazowsze Serce Polski.

Budzinského se udrželi jen týmový kolega Jakub Kaczmarek a Ťoupalík. Tento nástup byl pro vývoj závodu rozhodující. Budzinski, Kaczmarek a Ťoupalík rychle sjeli z Kohoutovic do Pisárek a udrželi za sebou skupinu šesti závodníků. 

Budzinski pracoval pro svého krajana a týmového kolegu, ve Žlutém kopci připravil Jakubu Kaczmarkovi útok a vystoupil si. Kaczmarkův nástup byl tvrdý, Ťoupalík ze sebe musel vydat všechno, aby se udržel. Do cílového výjezdu na Špilberk najel na první pozici Kaczmarek, ovšem český cyklista věděl, kde nastoupit. Bylo to hned na začátku cílového dojezdu, ve velmi strmé pasáži. 

Tři nejlepší jezdci 2. ročníku Brno – Mikulov – Brno. © Patrik Pátek / TJ Favorit Brno

Kaczmarek chvíli vzdoroval, jenže výbušný Ťoupalík byl silnější a dojel si pro druhý triumf v řadě. Kaczmarek projel cílem na druhém místě a s malou ztrátou finišovali ostatní, z nichž byl nejlepší Jan Kašpar z ATT Investments. Povedený závod pro české kontinentální týmy završil pátým místem Michal Schuran. Mezi jezdce ATT Investments se vmáčknul Polák Pawel Cieslik (Voster ATS).

Výsledky závodu Brno - Mikulov - Brno 2022


 

Tisková zpráva z 8. 7. 2022

Průlet tratí závodu Brno – Mikulov – Brno

Kde se rozhodne letošní ročník Brno – Mikulov – Brno? V loňském roce se peloton roztrhal v závěrečných stoupáních nedaleko Brna a finální útok si Adam Ťoupalík schoval na předposlední výjezd na Žlutý kopec, v Masarykově čtvrti v centru Brna. Ale tomuto ostrému stoupání předchází několik podobně náročných kopců. 

Brno – Mikulov – Brno, závod zařazený do série Visegrad 4, se v současné podobě pojede teprve podruhé, ale loňští účastníci moc dobře vědí, že je dobré ušetřit síly na závěrečných 60 kilometrů. Neutralizovaný start závodu bude na brněnském velodromu, odkud se cyklisté přesunou na ostrý start v Ostopovicích a zanedlouho začnou stoupat na první kopec v Ořechově. 1300 metrů dlouhé stoupání s průměrem 5,6 % není pro vývoj závodu příliš významné, ale ubere závodníkům trochu sil.

Video průletu tratí závodu si můžete prohlédnout po kliknutí na obrázek.© Josef Vaishar / TJ Favorit Brno pomocí aplikace Relive

Loni se velmi aktivně závodilo na rovinách v úvodu závodu a někteří to odnesli v náročném závěru. Další důležitý výjezd je až na Pálavě. Výjezd na Pavlov je dlouhý 2 kilometry a má v průměru 7,7 %. Zde se peloton nepochybně natáhne a zmenší. Ale do dalších kopců je ještě daleko, Pavlov začíná na 58. kilometru závodu a následuje další rovinatá část závodu při návratu na sever. Z Pavlova cyklisté klesnou do Mikulova, projedou centrem města a okolo Novomlýnských nádrží se začnou vracet zpět k Brnu.

Rozhodující závěrečnou část závodu zahájí stoupání v Dolních Kounicích. V této historicky významné obci, na 128. kilometru závodu, leží 2 kilometry dlouhé stoupání s průměrem 6,6 %, následuje rychlý sjezd a hned poté nájezd do nejtěžšího stoupání Hlína (2,1 km, 7,2 %). Prvních 500 metrů Hlíny má dokonce 12,7 %.

Závod se z Hlíny vrátí do Ořechova, kde končilo první stoupání závodu. Zde se letošní trasa liší od předchozího ročníku. Před Ořechovem cyklisté zdolají nepravidelné stoupání na úzké vedlejší silnici, připomínající silnice v Belgii a Nizozemsku. Za Ořechovem následuje sjezd, krátký rovinatý úsek a 1800 metrů dlouhý kopec do Omic (5,2 %).

Na 165. kilometru leží nenápadný, ale nepříjemný rovný výjezd Popůvky (1,8 km, 4,7 %). Před Ostrovačicemi závod odbočí doprava a na řadě je stoupání k Automotodromu (2,3 km, 4,8 %). Do cíle odtud zbývá jen 26 kilometrů, takže už loni se tu závodilo naplno. Ale to rozhodně není konec všech stoupání, protože po sjezdu do Žebětína je na řadě Kohoutovický kopec, stoupání známé i z jarní klasiky Velká Bíteš – Brno – Velká Bíteš. Kohoutovice mají 1100 metrů a průměr 6,6 %.

V Kohoutovicích loni útočil Daniel Turek a vytvořila se zde elitní skupina, která si to v posledních kilometrech rozdala o vítězství v závodě. Z Kohoutovic vede rychlý sjezd do Pisárek, cyklisté najedou do ulice Hlinky a odbočí doleva do strmého výjezdu Žlutý kopec. Právě zde, těsně před vrcholem Žlutého kopce, loni zaútočil Adam Ťoupalík a zbavil se všech soupeřů. Rovný a strmý výjezd a také velmi rychlý a rovný sjezd jsou ideální pro sólový únik.

Cyklista v úniku však musí mít síly i na klasikářský dojezd na hradě Špilberk, který už sice není dlouhý, ale je technicky náročný a strmý. Adam Ťoupalík zde dokázal za sebou udržet Daniela Turka a Karla Camrdu a vyhrál. Bude se loňský scénář opakovat?

Závod odstartuje v sobotu 9. července v 10:15 z brněnského velodromu TJ Favorit Brno. Nejrychlejší závodníci jsou očekáváni v cíli na hradě Špilberku kolem 15. hodiny. Průběh závodu můžete sledovat živě prostřednictvím webu Roadcycling.cz nebo youtube kanálu Sportsoft.

LIVE stream Brno - Mikulov - Brno.gpx Předběžná startovní listina

 


 

Tisková zpráva z 30. 6. 2022

České a zahraniční hvězdy na startu Brno – Mikulov – Brno

28 týmů z Česka a zahraničí je přihlášeno k závodu Brno – Mikulov – Brno. Kompletní česká špička se utká s celky z Polska, Rakouska, Slovinska, Itálie, Slovenska, Maďarska, Německa, Nizozemí, Litvy a Izraele. 

Vítězství obhajuje Adam Ťoupalík z domácího celku Elkov Kasper. Vítěz prvního ročníku obnovené klasiky Brno – Mikulov – Brno zatím figuruje mezi náhradníky, ale Elkov Kasper bude nepochybně patřit k nejsilnějším sestavám v závodě. Očekává se start Jana Bárty, sedminásobného mistra České republiky v časovce, který svůj poslední titul získal před týdnem a přidal druhé místo v závodě s hromadným startem. V širší nominaci týmu je také čerstvý mistr republiky Matěj Zahálka a mistr republiky v cyklokrosu Michael Boroš. Mezi favority patří také Jakub Otruba, který byl v loňském ročníku důležitým pomocníkem vítězného Ťoupalíka a sám dokončil na pátém místě. 

Matěj Zahálka, který se stal v neděli překvapivým mistrem ČR, nebude na startu Brno – Mikulov – Brno chybět. Vydrží mu forma? © Josef Vaishar / TJ Favorit Brno

V loňském ročníku obsadili první tři místa čeští závodníci. Druhý Daniel Turek z rakouského týmu Felbermayr Simplon Wels a třetí Karel Camrda, lídr české sestavy ATT Investments, se k náročnému závodu s celkovým převýšením 2300 metrů postaví i letos. Turek byl nejaktivnějším závodníkem v závěru závodu, společně s tehdejším týmovým kolegou Richardem Zoidlem útočili v posledních stoupáních závodu. V předposledním výjezdu na Žlutý kopec se Turek vydal stíhat útočícího Ťoupalíka a v krátkém výjezdu na hrad Špilberk byl jen několik sekund za ním, ale Ťoupalík se na čele udržel. 

A chybět nebude ani čtvrtý muž loňského ročníku, Slovinec David Per z Adria Mobil. Oba slovinské týmy mohou být hodně silné, kromě sestavy Adria Mobil, za kterou v letech 2013 – 2015 závodil Primož Roglič, přijede také Ljubljana Gusto Santic, domovský klub vítěze Tour de France Tadeje Pogačara. V týmu z hlavního města Slovinska sbíral Pogačar své první úspěchy v mládežnických kategoriích a v kategorii U23. Na mladé závodníky se Ljubljana Gusto Santic soustředí i nadále.

David Per ze slovinského týmu Adria Mobil, který loni dojel na 4. místě, byl nejlepším zahraničním závodníkem. © Jan Brychta / TJ Favorit Brno

Nejznámější osobností na startu bude zkušený Australan Adam Hansen. Účastník neuvěřitelných 29 Grand Tours se ve svých 41 letech vrátil do závodního pelotonu v dresu rakouského týmu WSA KTM Graz p/b LEOMO. Hansen se po ukončení kariéry ve WorldTour rozhodl závodit v dlouhých triatlonech a silniční závody jsou vhodnou přípravou. Prostřednictvím rakouského týmu také propaguje svou firmu LEOMO.

Největší hvězdou na startu bude Adam Hansen. Rekordman v počtu dokončených Grand Tour v nepřetržité řadě, na fotografii v dresu formace Lotto Soudal při závodě Deutschland Tour 2018. © Josef Vaishar / TJ Favorit Brno

Vždy silné jsou polské týmy a polští cyklisté. Na startu Brno – Mikulov – Brno jich bude hned pět a to včetně sestavy HRE Mazowsze Serce Polski, která si letos připsala už deset vítězství v závodech UCI a do Brna přiveze nového polského mistra Norberta Banaszeka. A také sedmého muže loňského pořadí Jakuba Kaczmareka. Konkurenční tým Voster ATS nasadí loni šestého Jakuba Muriase.

Jediným národním týmem na startu bude Izrael. V čele s Itamarem Einhornem, velmi rychlým závodníkem, vítězem etapy na Okolo Slovenska, kde porazil také Petera Sagana. Einhorn byl nejlepší v loňském polském závodě série Visegrad 4, ale trasa z Brna do Mikulova a zpět bude pro člena WorldTeamu Israel – Premier Tech nejspíš příliš těžká. 

Itamar Einhorn na trase loňského ročníku závodu Visegrad 4 Grand Prix Czech Republic.. © Jan Brychta / TJ Favorit Brno

Seznam týmů závodu Visegrad 4 Grand Prix Czech Republic 2022 Brno – Mikulov – Brno
Tým Stát
AC Sparta Praha Česko
ATT Investments Česko
CK Příbram Fany Gastro Česko
Dukla Praha Česko
Elkov Kasper Česko
TJ Favorit Brno Česko
Team Forman profiq Cinelli Česko
TUFO PARDUS Prostějov Česko
WSA KTM Graz p/b LEOMO Rakousko
P&S Benotti Německo
Santic Wibatech Německo
Epronex – Hungary Cyccling Team Maďarsko
MKB Bank Cycling Team Maďarsko
Izraelský národní tým Izrael
Cycling team Friuli ASD Itálie
Kaunas Cycling Team Litva
HRE Mazowsze Serce Polski Polsko
TC Chrobry SCOTT Głogów Polsko
K.S. Pogon Mostostal Puławy Polsko
Voster ATS Team Polsko
Adria Mobil Slovinsko
Ljubljana Gusto Santic Slovinsko
Global Cycling Team Nizozemí
BRS Kaktus Bike Slovensko
Cycling Academy Trenčín Slovensko
Dukla Banská Bystrica Slovensko
PROefekt Across CST Team Slovensko

 


 

Tisková zpráva z 24. 6. 2022

Nový plakát závodu Brno – Mikulov – Brno od výtvarníka Toma Havláska

Pořadatelé obnovené klasiky Brno – Mikulov – Brno představují nový plakát závodu, který připravil výtvarník Tom Havlásek. Umělec známý především díky své tvorbě s motoristickou tematikou má blízký vztah také k cyklistice.

„Cyklistiku mám rád, sleduji ji a mám sbírku starých kol. Cyklistické motivy jsem už maloval a plakát je vždy zpestření mé tvorby, takže plakáty na různé akce dělám s radostí,“ říká Tom Havlásek, jehož obrazy zdobí stěny především motoristických nadšenců. Jeho obraz má ve sbírce například bývalý mistr světa F1 David Coulthard a po loňské Tour de France se mezi jeho klienty zařadil také dvojnásobný vítěz nejslavnějšího závodu Tadej Pogačar.

Autor malby Tom Havlásek u právě dokončeného plakátu k závodu. © Josef Vaishar / TJ Favorit Brno

Plakát pro Brno – Mikulov – Brno znázorňuje anonymního jezdce v popředí a siluety Brna a Mikulova v pozadí. Výsledek nepochybně zaujme spoustu milovníků cyklistiky a na české cyklistické scéně je výjimečný. „Plakát ztvárňuji většinou na papír, zatímco obrazy maluji na plátno. U plakátů není třeba si hrát s detailem, cítím to tak, že plakát by měl být jednoduchý a srozumitelný na první pohled,“ vysvětluje autor.

„Měl jsem od pořadatelů z Favoritu Brno velkou volnost. Ale měl být v barvách podobných předchozím plakátům, takže červeno-modrý. Proto je tam přechod modré a červené a v pozadí je silueta Mikulova a Brna. Je to koláž vytvořená z novinového papíru, s čímž si často hraju i na obrazech. Používám koláž v pozadí a malovaný motiv v popředí. Nechybí vyjádření dynamiky nějakými cákanci, jak je u mě zvykem.“

Finální podobu plakátu měl na starosti grafik Jan Brychta.

„Jsme si vědomi tradice, na kterou obnovený závod navazuje a proto jsme chtěli výjimečnost závodu podtrhnout něčím speciálním,” přibližuje pozadí vzniku nápadu Josef Vaishar z organizačního výboru. „Věřím, že malba fanoušky zaujme a z plakátu se stane cenný sběratelský kousek, který ozdobí nejednu cyklistickou dílnu či garáž. Pro tyto účely chystáme také limitovanou edici deseti kusů, které podepíše sám autor a také vítěz letošního závodu.”

Tom Havlásek navštívil závod Brno – Mikulov – Brno už v loňském roce a snad mu čas dovolí přijet se podívat i letos. „Loni jsem vzal svůj kabriolet a jel jsem se podívat na stoupání do Pavlova a potom jsem přejel na další stoupání na Hlínu. Část trati znám z projížděk na svých starých kolech a zrovna na Hlínu jezdím rád. A ještě jsem stihl přejet do Ostrovačic do serpentin. To je pro mě magické místo, protože tudy vedla stará Grand Prix a bylo to atraktivní místo na trati. Mám to spojené s motorsportem a vždy mě dokáže překvapit, jak jsou motorsport s cyklistikou mnohdy blízce propojené.“

Originál malby bude zdobit prostory brněnského velodromu. © Josef Vaishar / TJ Favorit Brno

Veřejnost si bude moci grafiku prohlédnout na různých prezentačních plochách. Kromě plakátu formátu A2 je realizována také billboardová kampaň a setkat se s malbou bude možné i na zastávkách MHD. Originál bude vystaven v den závodu v cílovém prostoru.

Ukázka realizace na jedné z brněnských zastávek MHD. © Josef Vaishar / TJ Favorit Brno

Závod s celým názvem Visegrad 4 Grand Prix Czech Republic: Brno – Mikulov – Brno, který zaštítili primátorka města Brna JUDr. Markéta Vaňková a hejtman Jihomoravského kraje Mgr. Jan Grolich, se bude konat v sobotu 9. července. Slavnostní start proběhne v 10:15 na brněnském velodromu, nejrychlejší závodníci jsou očekáváni kolem 15. hodiny na hradě Špilberku.

 


 

Tisková zpráva z 14. 6. 2022

Visegrad 4 Grand Prix Czech Republic Brno – Mikulov – Brno

Přípravy 2. ročníku mezinárodního cyklistického závodu Visegrad 4 Grand Prix Czech Republic: Brno – Mikulov – Brno jsou v plném proudu. Do startu obnovené klasiky na trase z Brna do Mikulova a zpět zbývá necelý měsíc. Pořadatelé z Favoritu Brno navážou na povedený debut a přidají pár změn a vylepšení. Nový ročník závodu bude o něco delší a víc myslí na fanoušky u trati.

Závod zařazený do kalendáře Mezinárodní cyklistické federace kategorie 1.2 Europe Tour je také součástí série Visegrad 4 Bicycle Races. Trasa bude velmi podobná loňskému ročníku. Cyklisté v sobotu 9. července opět odstartují z brněnského velodromu TJ Favorit Brno a o vítězi se rozhodne v klasikářském dojezdu na hrad Špilberk.

Pořadatelé Brno – Mikulov – Brno navazují na tradiční jarní klasiku, která se jezdila v 50. až 70. letech minulého století, ale vylepšili ji o několik náročných stoupání v závěru 190 kilometrů dlouhého závodu. Celkové převýšení B-M-B je 2300 metrů, ale z toho 1300 metrů cyklisté překonají až v posledních 60 kilometrech.Brno - Mikulov - Brno: celkový profil závodu 2022

V letošním ročníku dojde k několika malým změnám trati, ale charakter závodu to nezmění. Peloton vyrazí z Brna směrem na jih, kde za Strachotínem protne Novomlýnské nádrže, dojede na Pálavu a po 71 kilometrech dorazí do Mikulova. Účastníci závodu byli loni velmi aktivní už na začátku závodu a mnohým chyběly síly do náročného závěru. Na otevřených rovinách navíc hrozí silný boční vítr a dělení pelotonu.

Cyklisté projedou centrem Mikulova a poté se přes Milovice, Zaječí a Vranovice budou vracet zpět k Brnu. To nejtěžší přijde v posledních 60 kilometrech. Na strmý výjezd z Dolních Kounic okamžitě navazuje ještě těžší stoupání na obávanou Hlínu.Brno - Mikulov - Brno: mapa závodu 2022Za Hlínou dojde k menší změně trati, cyklisté totiž zamíří do Ořechova, překonají krátké a strmé stoupání připomínající bergy z klasiky Amstel Gold Race, sjedou do Střelic a pokračují k dalšímu náročnému výjezdu do obce Omice. Následuje další těžký úsek z Popůvek na Kývalku, stoupání k brněnskému automotodromu a sjezd do Žebětína. Rozhodujícím úsekem bude posledních 6 kilometrů. Na trati totiž jsou hned tři stoupání, nejdříve výjezd do Kohoutovic známý z jarní klasiky Velká Bíteš – Brno – Velká Bíteš, odkud cyklisté spadnou do Pisárek a dva strmé výjezdy v úplném závěru. Brno - Mikulov - Brno: profil posledních 3 km

Diváci, kteří navštíví nejtěžší kopec Hlína, budou mít díky změně trati a průjezdu Ořechovem více času přesunout se do Brna a stihnou díky tomu samotný dojezd na Špilberku, či výjezd cyklistů na Žlutý kopec. „Chceme fanouškům u trati nabídnout větší zážitek, letos budou moci stihnout jak průjezd cyklistů na trati, tak i samotný dojezd,“ říká Josef Vaishar z organizačního výboru závodu Brno – Mikulov – Brno zodpovědný za podobu trasy.

V loňském roce nejtěžší stoupání na Hlínu přilákalo řadu diváků. © Jan Brychta / TJ Favorit Brno

Ve stoupání na Žlutý kopec, v ulici Lipová, je ideální šance zaútočit, čehož před rokem využil Adam Ťoupalík, utrhl soupeře z vedoucí skupiny a udržel se na čele až do cíle. Závod uzavírá krátký a rychlý sjezd a strmý, technický dojezd na Špilberk. „Dojezd závodu je skvělý, věděl jsem, že mi bude sedět. Trať závodu je na domácí poměry náročná a na to jsem si věřil,“ pochvaluje si vítěz loňského ročníku.

Vítěz prvního ročníku obnoveného závodu Adam Ťoupalík v dresu Elkov – Kasper. © Jan Brychta / TJ Favorit Brno

Fanoušci a diváci budou moci závod sledovat nejen u trati, ale také prostřednictvím přímého přenosu a živé fotoreportáže na webu RoadCycling.cz. V cílovém prostoru na Špilberku bude připravena velkoplošná LED obrazovka. Fanoušci tak budou mít dokonalý přehled o vývoji závodu a o tom, kde se nejlepší cyklisté zrovna nacházejí.

Top